För att få el till din bostad behöver du två avtal, ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna där du bor, och ett elavtal med det elhandelsföretag du väljer att köpa elen av. När du tecknar elavtal med Vattenfall kan vi även hjälpa dig att teckna ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna i ditt område.
Anvisat avtal, tidigare tillsvidarepris, är ett elavtal som du blir tilldelad när du inte aktivt har tecknat ett elavtal med ett elhandelsföretag.
Om du själv inte kontaktar något elhandelsföretag när du flyttar in så anvisar elnätsföretaget dig till en elhandlare. Vattenfall Eldistribution AB anvisar inflyttade kunder som inte gjort något annat val till Vattenfall Försäljning.
Om du aktivt säger upp ett elavtal hos oss utan att göra något annat val har vi så kallad leveransplikt till dig. Det betyder att vi ansvarar för att du får ström till ditt hem till dess att något annat elhandelsföretag tar över leveransen till dig. Även i dessa fall får du ett anvisat avtal.
Eftersom priset på det anvisade avtalet oftast är högre än såväl Rörligt elpris som Fast elpris rekommenderar vi dig att välja något av våra andra avtal istället. Det gör du enklast på Mina sidor.
För att få ett elavtal som passar dig och ditt boende behöver du göra ett aktivt val. Om du inte aktivt tecknar ett elavtal kommer du att få ett så kallat anvisat avtal bara för att säkra att du får el i din nya bostad. Denna typ av avtal är ofta dyrare och mer ofördelaktigt för dig.
Ja, det går bra. Har du redan ett avtal med Vattenfall som du är nöjd med kan du ta med det till din nya adress. Vi kan också föreslå ett nytt som kanske passar dig och din nya bostad ännu bättre. Ring oss gärna på vårt särskilda flyttnummer 020-41 52 00, så hjälper vi dig med flytt av elavtalet.
Hur långt i förväg du behöver anmäla din flytt är olika beroende på vilket elnätsföretag som ansvarar för elnätet där du bor. Kontakta därför ditt nätbolag i god tid innan du flyttar. Om du vill att Vattenfall tecknar ett elnätsavtal åt dig behöver du anmäla det minst 10 dagar i förväg. Om du själv anmäler flytten till ditt nätbolag räcker det om du ringer oss på telefon 020-41 52 00 senast den dag du anmält som inflyttsdatum hos ditt nätbolag.
Självklart kan du fortfarande teckna ett elhandelsavtal även efter anmält inflyttsdatum passerat, men du kommer under en kort tid att få ett anvisat avtal hos din anvisade elleverantör innan ditt nya elavtal startar igång. Kontakta oss så hjälper vi dig!
OmrådesID och anläggnings-ID behövs för att kunna identifiera din anläggning i samband med flytt. Ditt anläggningsID består av 18 siffror och du hittar det på din faktura eller ditt elskåp. Om du ger Vattenfall Försäljning fullmakt att teckna ett elnätsavtal med det elnätsföretag som finns på din nya adress kan vi ta reda på dessa uppgifter åt dig.
Har du valt att teckna elhandelsavtal med oss och gett oss fullmakt så kontaktar vi ditt elnätsföretag och meddelar att du valt Vattenfall som elleverantör på din nya adress. Om du tecknat ett elnätsavtal kontrollerar vi att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och att ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.
Vi skickar sedan ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev som får hem i din brevlåda senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått hem bekräftelsen på flyttanmälan en vecka efter du gjort din anmälan, kontakta oss.
Avtalet startar från och med det datum som du avtalat i kontakten med oss och som finns angivet i välkomstbrevet.
När du flyttar ut från en bostad står du som betalningsansvarig till dess att flytten har registrerats. Om du har glömt att anmäla din flytt ska du göra det så fort som möjligt. Har du inte anmält din inflytt i tid finns det en risk att elen i din nya bostad är avstängd.
Chattbot ElliotSkriv ditt meddelande härFrågor? Chatta med migNågot gick fel. Vi arbetar på det.Vill du rensa din chatthistorikJa