Priskollen
Här har vi samlat allt du behöver veta om fjärrvärmepriset. Lär dig hur vi prissätter och se våra aktuella prislistor. För privatkunder består fjärrvärmepriset av en fast del och en rörlig del, ett så kallat energipris.
Så sätter vi priset
När vi bestämmer priset utgår vi från fjärrvärmens mervärden samt vad alternativen skulle kosta dig.
Se ditt pris
Se aktuella fjärrvärmepriser på din ort och vad alternativen skulle kosta dig.
Anslutningskostnad
Funderar du på att skaffa fjärrvärme och bor i närheten av något av våra fjärrvärmenät? Ta reda på mer om anslutningen här.
Vanliga frågor och svar om fjärrvärmepriset
Vi befinner oss i en period med stora förändringar och osäkerhet på både energi- och bränslemarknaderna. Högt ränteläge, stigande bränslepriser, särskilt för biobränslen och återvunnet trä, har ökat våra produktionskostnader med över 50 procent de senaste åren. Vi behöver agera för att kunna betala våra bränsleleverantörer. Utöver det har kriget i Ukraina förvärrat situationen genom att driva upp priserna på andra energikällor. Allt detta har lett till betydligt högre kostnader för att producera fjärrvärme.
Samtidigt präglas elmarknaden av stor osäkerhet, där sjunkande elpriser vägs upp av högre elnätskostnader. Detta har även drivit upp kostnaderna för alternativa uppvärmningsformer. För att säkra bränsletillgången framåt behöver vi nyttja det konkurrensutrymme som finns gentemot dessa, vilket vi har valt att sprida ut över en treårsperiod med början förra året. Trots dessa prisjusteringar är vårt mål att fjärrvärmen ska forsätta vara ett långsiktigt prisvärt alternativ.
Prisjusteringen för 2025 innebär för ett Nils Holgersson-hus* en ökad kostnad på ca 20 tusen kronor per år (inklusive moms) och för en genomsnittsvilla mellan 900 till 1700 kronor per år (inklusive moms), det vill säga cirka 90 kronor per månad.
*Nils Holgersson-huset är ett typhus framtaget för att enkelt möjliggöra för en prisjämförelse av el-, värme-, VA- och avfallskostnader runtom i landet. Huset är ett litet flerfamiljshus, på en area om totalt 1000 kvm fördelat på 15 lägenheter.
Vi prioriterar att hålla oss till Prisdialogens direktiv att genomföra Prisdialogerna före den 15 september och vi är enligt våra allmänna avtalsvillkor bundna till att prisjustera en gång per år.
Vår prognos är att prisjusteringen 2026 kommer att vara högre än vad fjärrvärmens prisökningar legat historiskt. Prognoserna för kommande års prisjusteringar är dock osäkra. Beroende på hur inflationen, el-, bränsle- och räntemarknaden samt vårt konkurrensutrymme utvecklas kan prognosen komma att ändras.
Vi har en värdebaserad prissättningsmodell och utvärderar konkurrenskraften mot alternativet löpande inför varje års prislista men fokuserar även på att priset skall vara långsiktigt hållbart och har nu begränsat genomslaget av de kraftiga rörelserna som sker på elmarknaden. Vår tro är att den höjning vi gör är hållbar, och på en nivå som håller oss fortsatt konkurrenskraftiga även om elpriset sjunkit men fortsatt är ostabilt. Förändras situationen och därmed fjärrvärmens konkurrenskraft så är det möjligt att vi får se över prisnivån igen.
Vi har haft, och har framåt, extremt högt fokus på konstnadskontroll internt. Vi ser över alla områden där vi kan spara pengar. Men den stora potten handlar om bränslekostnader, och där är vi en aktör av många som behöver hantera det rådande höga priset på bränsle.
Ett konkret exempel är att vi arbetar nära våra leverantörer för att gemensamt effektivisera försörjningskedjan. Långsiktiga samarbeten eftersträvas för att nå bästa priser och villkor. Sedan undersöker vi bland annat möjligheten att köpa in bränsle från andra geografiska regioner, vilka bränslekvaliteter det skulle kunna gå att växla mellan och att etablera bränsleterminaler för att kunna ha större lager. Parallellt ser vi över vilka investeringar som kan göras för att skapa flexibilitet. Men de här insatserna kommer att ge effekt först efter en längre tid, inte i närtid.
Vattenfall Värme lyder under Fjärrvärmelagen (SFS 2008:263) som ställer vissa krav på oss som leverantör. Bland annat är vi skyldiga att upplysa våra kunder om att de har rätt att förhandla och säga upp sitt avtal om vi ändrar villkoren i vårt avtal. Enligt fjärrvärmelagen har du rätt att begära förhandling senast tre veckor från dagen då du blev underrättad om nytt pris. Alla förhandlingar sker med utgångspunkt från Vattenfalls prispolicy om likabehandling, det vill säga samma pris gäller med samma regelverk för alla kunder inom en kundkategori och nät. Vi kan alltså inte ge en kund ett pris medan andra kunder med samma förutsättningar får ett annat pris. Vi har två kundkategorier: företagskunder och privatkunder. Vattenfall särbehandlar inte vissa kunder.
Nej, vår leverans kommer inte att påverkas. Leveranssäkerheten är en av de saker som vi är mest stolta över när det gäller vår produkt. Tryggheten och stabiliteten i en hållbar och behaglig uppvärmning året om, som dessutom är näst intill underhållsfri.
Träffa våra prisexperter
Se vårt senaste priswebbinarium från oktober i år där vi bland anant diskuterar fjärrvärmens prissättning inför 2025.
Ändra till månadsfaktura på Mina sidor
Få bättre kontroll på kostnaderna och sprid dina utgifter över året. Att ändra till månadsfaktura gör du enkelt själv på Mina sidor under Mina fakturor → Faktureringsalternativ → Byta fakturaintervall. Vi tar aldrig ut några fakturautgifter, oavsett vilket faktureringsintervall du väljer.
Energispartips
Som privatkund kan du styra din kostnad en hel del eftersom den rörliga energikostnaden står för cirka 80 procent av den totala fjärrvärmekostnaden. Ta del av våra energispartips och effektiviseringsåtgärder här.