Priskollen

Här har vi samlat allt du behöver veta om fjärrvärmepriset. Lär dig hur vi prissätter och se våra aktuella prislistor. För privatkunder består fjärrvärmepriset av en fast del och en rörlig del, ett så kallat energipris.

Kostnader för fjärrvärme

Så sätter vi priset

När vi bestämmer priset utgår vi från fjärrvärmens mervärden samt vad alternativen skulle kosta dig.

Se ditt pris

Se aktuella fjärrvärmepriser på din ort och vad alternativen skulle kosta dig. Nu uppdaterat med prislistor för 2026. 

Anslutningskostnad

Funderar du på att skaffa fjärrvärme och bor i närheten av något av våra fjärrvärmenät? Ta reda på mer om anslutningen här.

Vanliga frågor och svar om fjärrvärmepriset

Förändringar i omvärlden har påverkat energimarknaden som helhet de senaste åren. Det globala läget är fortsatt oroligt, med flera parallella konflikter och geopolitiska spänningar som bidrar till en instabil marknad och risk för snabba förändringar. Energikrisen som utlöstes av Rysslands krig mot Ukraina 2022 ledde till kraftiga prisökningar på el och biobränsle i hela Europa. Sedan dess har marknaden stabiliserats, men prisnivåerna för biobränsle har fortsatt varit högre än tidigare. Andra uppvärmningsformer har även blivit dyrare, samtidigt har fjärrvärmens konkurrenskraft bestått. Vi har behövt nyttja det konkurrensutrymme som funnits gentemot andra uppvärmningsalternativ, vilket vi har valt att sprida ut över en treårsperiod med 2026 som sista året i den planen. Prisnivån för fjärrvärmepriset 2026 ligger i det lägre spannet av den prognos vi tidigare kommunicerat. Vårt mål är att fjärrvärmen ska fortsätta vara ett långsiktigt prisvärt alternativ.

Prisjusteringen för 2026 innebär för ett Nils Holgerssons-hus* en ökad kostnad på cirka 12 tusen kronor per år (inklusive moms) och för en genomsnittsvilla mellan 755 och 775 kronor per år (inklusive moms), det vill säga cirka 64 kronor per månad.

*Nils Holgersson-huset är ett typhus framtaget för att enkelt möjliggöra för en prisjämförelse av el-, värme-, VA- och avfallskostnader runtom i landet. Huset är ett litet flerfamiljshus, på en area om totalt 1000 kvm fördelat på 15 lägenheter. 193 MWh värmebehov/år. 

Vi prioriterar att hålla oss till Prisdialogens direktiv att genomföra Prisdialogerna före den 15 september och vi är enligt våra allmänna avtalsvillkor bundna till att prisjustera en gång per år.

Vår prognos är att prisjusteringen 2027 kommer att vara något högre än vad fjärrvärmens prisökningar legat historiskt. Prognoserna för kommande års prisjusteringar är dock osäkra. Beroende på hur inflationen, el-, bränsle- och räntemarknaden samt vårt konkurrensutrymme utvecklas kan prognosen komma att ändras. Vårt mål att fjärrvärmen ska fortsätta vara ett långsiktigt prisvärt alternativ.

Vi har en värdebaserad prissättningsmodell och utvärderar konkurrenskraften mot uppvärmningsalternativ löpande inför varje års prisjustering. Vi lägger vikt på att priset ska vara konkurrenskraftigt och långsiktigt hållbart. Därför har vi valt att begränsa genomslaget av de kraftiga rörelserna som skett på marknaden de senaste åren, med att sprida ut vår prisjustering på tre år, med 2026 som sista året i den planen. Vår tro är att prishöjningen vi gör är hållbar, och på en nivå som håller oss fortsatt konkurrenskraftiga. Förändras läget och därmed fjärrvärmens konkurrenskraft, ser vi över prisnivån i samband med den årliga prisjusteringen.

Vi har haft, och kommer fortsatt ha, starkt fokus på kostnadskontroll internt. Vi ser över alla områden där vi kan spara pengar. Den största delen av kostnadsökningarna de senaste åren har dock handlat om bränslekostnader – och där påverkas vi av samma marknadsförutsättningar som många andra aktörer.

Ett exempel är att vi samarbetar tätt med våra leverantörer för att effektivisera försörjningskedjan och få bästa möjliga priser och villkor. Vi undersöker också möjligheten att köpa in bränsle från andra regioner, växla mellan olika bränslekvaliteter och bygga terminaler för större lager. Samtidigt ser vi över investeringar som kan göra produktionen mer flexibel. De här insatserna stärker oss på lång sikt, inte nu i närtid.

Vattenfall Värme lyder under Fjärrvärmelagen (SFS 2008:263) som ställer vissa krav på oss som leverantör. Bland annat är vi skyldiga att upplysa våra kunder om att de har rätt att förhandla och säga upp sitt avtal om vi ändrar villkoren i vårt avtal.

Alla förhandlingar sker med utgångspunkt från Vattenfalls prispolicy om likabehandling, det vill säga samma pris gäller med samma regelverk för alla kunder inom en kundkategori och nät. Vi kan alltså inte ge en kund ett pris medan andra kunder med samma förutsättningar får ett annat pris. Vi har två kundkategorier: företagskunder och privatkunder. Vattenfall särbehandlar inte vissa kunder.

Nej, vår leverans kommer inte att påverkas. Leveranssäkerheten är något som vi är mycket stolta över när det gäller vår produkt. Tryggheten och stabiliteten i en hållbar och behaglig uppvärmning året om, som dessutom är nästintill underhållsfri.

Ändra till månadsfaktura på Mina sidor

Få bättre kontroll på kostnaderna och sprid dina utgifter över året. Att ändra till månadsfaktura gör du enkelt själv på Mina sidor under Mina fakturor → Faktureringsalternativ → Byta fakturaintervall. Vi tar aldrig ut några fakturautgifter, oavsett vilket faktureringsintervall du väljer.

Till Mina sidor

Energispartips

Som privatkund kan du styra din kostnad en hel del eftersom den rörliga energikostnaden står för cirka 80 procent av den totala fjärrvärmekostnaden. Ta del av våra energispartips och effektiviseringsåtgärder här. 

Till tipsen