Ditt företag står kvar som betalningsansvarig till dess att vi fått en skriftlig uppsägning.
För elkunder gäller 10 dagars uppsägningstid om Vattenfall ska läsa av elmätaren, från det att uppsägningen kommit oss tillhanda med kompletta uppgifter. Ring företagskundservice på 020-82 10 00 så får du snabbt hjälp.
Om ditt företag har fjärrvärme hos oss anmäler du flytt genom att skicka in blanketten för Flyttanmälan fjärrvärme (PDF).
Om ni har glömt att anmäla att företaget flyttar ut ska ni anmäla det så fort som möjligt. Ring oss på 020-82 10 00 så hjälper vi dig med elavtalet. Om ni redan har flyttat ut och inte kan läsa av elmätaren själv kan det ta upp till 10 dagar innan slutavläsning kan göras. Tills dess är företaget betalningsansvarig för anläggningen.
Om ni har fjärrvärme och har glömt att anmäla att ni flyttar ska du anmäla det så fort som möjligt till vår kundservice.
Vi utför en rutinmässig kreditupplysning på alla våra nya kunder. Elnätskunder har grundläggande rätt att få ett elnätsavtal, men utifrån vår kreditbedömning kan vi begära en säkerhet innan vi ingår avtal med någon.
Elavtalet kan tecknas på den nya adressen tre månader innan flytt. Teckna elavtal
Avtalet är knutet till anläggningen och följer inte med automatik med vid en flytt. Vill du flytta med avtalet kontaktar du ditt elhandelsföretag i samband med att du gör flyttanmälan till oss.
Det kontonummer du ska betala till står på fakturans bifogade inbetalningskort. Vill du ändra betalningssätt kan du logga in på Mina sidor eller höra av dig till vår kundservice på 020- 82 10 00.
Nej, om fakturan är utskriven med en inbetalningsavi måste du betala med den. När autogiromedgivandet är klart framgår det på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt företags konto istället.
Vattenfall äger elnätet där ditt företag finns kommer ni även i fortsättningen att få fakturor från oss, för elnätsabonnemang och elöverföring. Vi ansvarar för att transportera elen till er anläggning. Elnätsbolag kan ni inte välja själv utan det styrs av var i landet anläggningen ligger. Till er elleverantör betalar ni ett elpris, elcertifikat, skatt och moms samt en eventuell fast avgift.
En kreditfaktura är ett bevis på att originalfakturan är makulerad (borttagen). Om ni inte betalt den fakturan ber vi er bortse från både original- och kreditfakturan eftersom de tar ut varandra. Om ni redan har betalt originalfakturan kommer vi att betala ut beloppet till er. Observera att det inte går att använda en kreditfaktura som ett tillgodo vid en inbetalning.
1. Elpris - den el du förbrukar Du kan själv påverka hur mycket du betalar för din förbrukning. Dels kan du spara energi, dels kan du välja det elhandelsföretag och elavtal som passar dig.
2. Elnätsavgift - en abonnemangsavgift och en rörlig överföringsavgift Abonnemangsavgiften utgår från storleken på din huvudsäkring. Ju större effektuttag, desto större huvudsäkring. Den rörliga avgiften påverkas av hur mycket el du använder. Avgifterna täcker kostnader för investeringar, drift, underhåll och service.
3. Skatter I det totala elenergipriset ingår skatt och myndighetsavgifter med cirka 30-40 procent.
Vi har elavtal med både fasta och rörliga elpriser. Företag med en årsförbrukning upp till 300 000 kWh hittar aktuella elpriser på vår webbplats. Elavtal
Dagsaktuella elpriser till företag som förbrukar över 300 000 kWh får du av våra rådgivare. Ring 020-54 00 00 eller e-posta. E-posta företagskundservice (över 300 000 kWh)
Ni kan inte byta elnätsföretag utan ni måste använda det elnäts-företag som äger elnätet där företaget finns. Däremot kan ni påverka elnätsavgiften genom att vara medveten om företagets elförbrukning och sänka den om det går. Har ni säkringstariff kan ni se till att huvudsäkringen är dimensionerad för företagets elanvändning. Ni måste anlita en behörig elektriker om ni ska ändra huvudsäkringen. Har ni effekttariff kan ni se till att fördela förbrukningen jämt över dygnet för att får en så låg månadseffektavgift som möjligt.
Flyttanmälan och ägarbyte för företag behöver du anmäla skriftligt. Du gör det genom att skicka in blanketten Flyttanmälan/ägarbyte senast 10 dagar innan flytt.
Garantitiden är två år på fjärrvärmecentralen. På många av våra orter erbjuder vi våra kunder att teckna Serviceavtal som innebär att vi med jämna mellanrum kommer ut och går igenom centralen. Om något därutöver behöver åtgärdas lämnar vi gärna förslag på det.
Är företaget fjärrvärmekund idag och behöver byta värmecentral kontaktar ni vår kundservice för att få ett kostnadsförslag. Det tillkommer inga avgifter för själva anslutningen. Har ni till exempel beställt demontering av panna av vår entreprenör får ni faktura direkt från dem.
Enligt Konsumentverkets rekommendationer ska kunden ha 30 dagars betalningsfrist på sin faktura. När vi får in mätarställningen från er anläggning behöver vi tid att göra en rimlighetsbedömning av avläsningarna innan vi kan fakturera. Med en betalningsfrist på 30 dagar kan förfallodatum då hamna mitt i månaden. Vi jobbar ständigt för att förbättra vår hantering av mätvärden.
Troligtvis är det ett avbrott i fjärrvärmenätet. Vi informerar fastighetsägare i god tid innan planerade avbrott. Både planerade och oplanerade avbrott i fjärrvärmeleveransen kan ni läsa om här: Fjärrvärmeavbrott
Finns det ingen information om avbrott gör ni en felanmälan på telefon 020-82 40 40. Här får ni hjälp dygnet runt.
Det finns inget generallt pris utan det beror på allt från effekt och tidpunkt till vem som driver laddstationen. Du hittar aktuella priser i appen Vattenfall InCharge.
Med Vattenfalls laddkort/bricka som du beställer här. Kortet/brickan kostar 79 kronor och du får ladda för hela summan. Du faktureras i efterskott och får fakturan månadsvis.
Via appen. Ladda ner appen Vattenfall InCharge och välj den laddstation du vill använda. I appen hittar du även lätt din närmaste laddstation. När du lägger in ett betalkort i appen betalar du direkt för det du laddar. Vattenfall InCharge reserverar 200 kronor vid varje laddningsförsök för att försäkra att täckning finns. Summan återbetalas inom 24 timmar.
Scanna QR-koden på laddstationen och följ instruktionerna. OBS! Det förekommer tyvärr QR-kodsbedrägerier där personer sätter upp falska QR-koder på våra laddstationer. Läs om hur du skyddar dig.
Ja. Öppna din mobilkamera, scanna QR-koden på laddstationen och följ instruktionerna. OBS! Det förekommer tyvärr QR-kodsbedrägerier där personer sätter upp falska QR-koder på våra laddstationer. Läs om hur du skyddar dig.
Vattenfall InCharge erbjuder inte längre laddboxar till privatpersoner. Men vi har kompletta lösningar för elbilsladdning till företag. Vi erbjuder allt från installation och driftsättning till hårdvara och tjänster. Läs mer om våra lösningar för företag.
För att logga in på Mina sidor behöver du ditt kundnummer (10 siffror) och ett lösenord som du själv skapat. Kundnumret finner du längst upp till vänster på din faktura.
När du gjort tre felaktiga inloggningsförsök blir ditt konto spärrat.
Ditt konto kommer automatiskt låsas upp efter 24 timmar. Innan dessa 24 timmar har passerat kan kontot inte låsas upp. När kontot låsts upp har du endast ett försök på dig att logga in innan kontot åter blir låst.
Företaget är eller blir elhandelskund hos Vattenfall. Ni framställer förnybar el. Hos ett nätbolag har ni ett inmatningsabonnemang för en elanläggning som har en huvudsäkring på högst 63 A. Uttag och inmatning av el görs via samma huvudsäkring och elmätare.
Om företaget inte kan lagra el på ett effektivt sätt, har ni möjlighet att sälja den överskottsel som ni för tillfället inte använder till oss, för att vid andra tillfällen då anläggningen inte producerar så mycket som ni behöver istället köpa tillbaka el av oss.
För att få teckna ett mikroproduktionsavtal med oss, får mängden inmatad el inte överstiga mängden el företaget köper av oss över ett år. Om ni har en större produktionsanläggning där ni kontinuerligt producerar ett stort överskott, kan vi se över andra möjligheter för ert företag att sälja er överskottsel.
Ni betalar ingenting för att registrera er för försäljning av överskottsel om företaget har inmatningsabonnemang med ett nätbolag. Det tillkommer inte heller någon fast årsavgift.
Det räcker med ett enda telefonsamtal om ni uppfyller kraven för att få sälja överskottsel från mikroproduktion. Ni ringer helt enkelt bara till vår Kundservice på telefonnummer 020 - 82 10 00 så hjälper vi er att teckna avtal och hantera allt som krävs för registreringen. Efter samtalet får ni sedan per post bekräftelsebrev och avtalsvillkor.
Normalt sett tar det tre veckor från telefonsamtal med Kundservice tills ni har ett aktiverat avtal och första möjliga leveransstart för er överskottsel. Det är samma tid som det tar att aktivera vanliga elhandelsavtal.
Vi vill hjälpa våra kunder att bli mer medvetna och engagerade i sitt energianvändande. Ett sätt är att producera sin egen el. Därför erbjuder vi kompletta solcellssystem.
Med solceller på taket säkrar ni en del av företagets elförsörjning för över 25 år framåt. Ni blir mindre beroende av elprisets svängningar eftersom ni minskar behovet av köpt el. Om investeringen blir lönsam beror på hur investeringen finansieras, om den berättigar bidrag, hur mycket el just ert system producerar och hur mycket el företaget använder respektive matar ut på nätet. Elproduktionen är i sin tur beroende av en rad faktorer, exempelvis var i landet företaget ligger, lutningen och riktningen på taket samt eventuell skuggning.
Ett solcellssystem omvandlar cirka 10-15 procent av den inkommande solenergin till elektricitet. Vattenfalls paket innehåller högeffektiva paneler med en effektivitet på hela 17 procent. Elproduktionen är beroende av mängden solinstrålning, läge och skuggning samt takets riktning och lutning. I Sverige varierar årsproduktionen mellan 800 och 1 000 kWh per installerad kWp, för ett system riktat mot söder och utan skuggning.
Nej, solcellssystemet är inte kopplat till något batteri och kan därför inte lagra elen. Batterilösningar är ännu inte ekonomiskt försvarbart för mindre anläggningar. Istället matas överskottselen in på elnätet och kan säljas till Vattenfall som i sin tur säljer den vidare till andra elhandelskunder.
Chattbot ElliotSkriv ditt meddelande härFrågor? Chatta med migNågot gick fel. Vi arbetar på det.Vill du rensa din chatthistorikJa