Underhåll av E4:ans vägbelysning – ett logistiskt pussel

Vattenfall Services möter stora utmaningar i underhållet av Trafikverkets vägbelysning i Stockholmsområdet. Nattarbete, aggressiv trafik och oförutsägbart väder gör att det krävs noggrann planering för att upprätthålla både säkerhet och effektivitet.

Foto av Holger Ellgaard

Foto av: Holger Ellgaard

Stockholmsnatten står aldrig helt stilla, i alla fall inte för Vattenfall Services som ansvarar för drift och underhåll av Trafikverkets vägbelysning i Stockholmsregionen. Avtalet omfattar bland annat E4:an och in ett område från Gnesta i söder till Norrtälje i norr, inklusive Nynäshamn och Ekerö.

Att arbeta i Stockholmsområdet innebär att hantera komplexa och hårt trafikerade vägsträckor som till exempel Essingeleden – Sveriges mest trafikerade vägsträcka med cirka 150 000 förbipasserande fordon per dygn. Den intensiva trafiken innebär att Vattenfall Services måste utföra 95 procent av underhållsarbetet nattetid. Planering är A och O för att säkerställa såväl effektivitet som säkerhet.

– Vanligtvis är det elrelaterade olyckor som utgör den största risken när man arbetar med belysning, men i det här uppdraget är trafiken den största faran. Trafikmiljön har blivit alltmer aggressiv, och för att öka säkerheten på vägarbetsplatserna lägger vi till fler TMA-bilar och hastighetsdämpande chikaner. Vi måste alltid vara förberedda på det värsta och säkerheten har högsta prioritet, säger Camilla Eriksson, projektledare för belysning på Vattenfall Services.

Jour – dygnet runt, året runt

Vattenfall Services uppdrag omfattar även Trafikverkets färjelägen ute på öarna i Stockholms skärgård, vilket ibland är en logistisk utmaning.

– Ibland krävs en separat färja för att vi ska kunna transportera utrustning som till exempel skyliftar. Väder och vind kan också ställa till det. Vid dimma syns vi inte och vid hård vind kan vi inte använda skyliften. Om det kommer stora mängder snö krävs ett nära samarbete med väghållningen för att samsas på vägbanan. Vi måste hela tiden ha en plan B och plan C med arbetsledare som är tillgängliga dygnet runt för att hantera de problem som uppstår, säger Camilla Eriksson.

I uppdraget ingår även jourberedskap för att hantera nedkörda stolpar och andra trafikrelaterade skador på belysningen. Vattenfall Services har en noggrant planerad beredskapskedja för att kunna möta kravet på tre timmars inställelsetid – dygnet runt, året runt.

– Vi arbetar med både egen och inhyrd personal. För att möte de höga säkerhetskraven ser vi till att även den inhyrda personalen ingår i vårt kontrollprogram för utbildning. Trafikverket har dessutom infört nya krav som innebär att alla som framför servicefordon, exempelvis skylift, måste avlägga certifieringsprov, berättar Camilla Eriksson.

Under en vanlig natt kan upp till tre arbetslag och 10–15 personer vara ute i fält. De arbetar efter specifika trafikanordningsplaner och varje arbetslag är noggrant koordinerat för att minimera trafikstörningarna och maximera säkerheten. Allt för att säkerställa att "Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt" enligt Trafikverkets vision.

Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja