Är du osäker på om din faktura är betald?
Logga in på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall för att se betalstatus på fakturan.
Är du sen med din betalning kommer du att få en påminnelse. Hos oss är det enkelt att delbetala eller skjuta upp betalningen. Hör av dig till oss om du har svårt att betala din faktura.
Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en faktura i tid kan du i vissa fall skjuta upp din betalning. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp till max 30 dagar.
Du kan enkelt ansöka genom att logga in på Mina sidor och klicka på fakturan du vill skjuta upp. Det är viktigt att du ansöker om att få betala fakturan senare innan fakturans ursprungliga förfallodatum har gått ut.
Tänk på att om du skjuter upp eller delbetalar din faktura så ska dessa kostnader betalas samtidigt som framtida fakturor. Vår rekommendation är att du betalar så mycket du kan av fakturabeloppen och endast skjuter upp den del du inte kan betala.
5 saker krävs för att skjuta upp betalningen:
Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.
I vår handläggning följer vi alltid våra etiska riktlinjer.
Om du istället vill delbetala din faktura så upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Det är återigen viktigt att du kontaktar oss före fakturans förfallodatum.
Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.
För att delbetala en faktura behöver du ringa oss så sätter vi tillsammans upp en avbetalningsplan. En kostnad tillkommer för detta som faktureras på den första delbetalningen.
Viktigt att tänka på: nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omgående. Det gäller också om en ny faktura inte skulle betalas i tid.
4 saker som krävs fär att få en avbetalningsplan godkänd:
Kontakta oss på 020-82 00 00 för att sätta upp en avbetalningsplan.
Logga in på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall för att se betalstatus på fakturan.
Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har mottagit någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor. Avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på din nästa faktura.
Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?
Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns längst ned på din faktura. Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen tas hand om manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.
Om fakturan inte betalas i tid efter att vi skickat ut betalningspåminnelsen skickar vi skulden vidare till Intrum. Du kommer då att få information från Intrum om din skuld och hur du betalar den. Läs mer på Intrums hemsida.
Om din el blivit frånkopplad till följd av en eller flera obetalda fakturor så behöver du kontakta Intrum för att få mer information i ärendet. Om du har betalat din skuld och har frågor eller funderingar gällande tillkoppling av elen behöver du vända dig till Intrum även i detta fall. Du hittar Intrums Mina sidor och kontaktuppgifter på Intrums hemsida.
Har du frågor om fakturan? Här får du hjälp att förstå och hitta information på din faktura.
Om du inte är nöjd och vill göra en reklamation ska du i första hand vända dig till vår kundservice.
Hittar du inte svaret på din fråga? Läs igenom våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.