Vanliga frågor och svar
Här samlar vi de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Välj vilken kategori du har frågor om så guidar vi dig rätt.
Hur vet jag om det är strömavbrott?
Här hittar du information om aktuella strömavbrott hos de största nätbolagen:
Vet du inte vilket elnätsbolag du har?
Du kan hitta denna information på din fakturas andra sida eller under avtalsdetaljer på Mina sidor. Du kan även söka reda på ditt elnätsbolag på www.natomraden.se.
Vad tror ni om den närmaste tidens prisutveckling?
På vår sida om hur elmarknaden ser ut just nu kan du läsa vår prognos för den närmaste tiden.
Varför ska kvartspris på el införas?
Hittills har konsumenternas elförbrukning och elpris mätts och prissatts per timme, men i början av 2025 sker en övergång till att prissätta per kvart i stället. Mätningen ställdes om till kvart i november 2023.
Över en timme är upp- och nedgångarna i förbrukningen relativt kraftiga. Resultatet av mätningen blir ett snitt av förbrukningen över hela timmen. När marknaden nu går över till genomsnitt för varje kvart i stället ger det en bättre precision i prognoserna och därmed en mindre differens mellan tillgång och efterfrågan.
Det betyder att varje kvart blir mer precist prissatt, vilket skapar incitament för att förbruka, prognostisera, producera el på ett bättre sätt. Det gör att balansen i elnätet blir bättre, vilket hela samhället gynnas av.
Vad innebär den nya modellen för elöverföring?
Den 29 oktober inför Svenska kraftnät en ny modell för överföring av el mellan elområden. Syftet är att bättre nyttja kapaciteten i elnätet, få ut mer fossilfri el på ett driftsäkert sätt och kunna överföra mer el mellan dessa.
Förhoppningen med den nya modellen är att elnätet ska användas mer effektivt, med ökad kapacitet utan ökad risk för driftsäkerheten.
Den nya metoden är en del av EU:s gemensamma regler för elmarknaden, så det är alltså ett EU-beslut. Beslutet har inte tagits av de svenska elbolagen. Svenska kraftnät (SVK) ansvarar för att införa metoden i Sverige.
I simuleringar som gjorts av Svenska kraftnät förväntas elpriset öka något i de tre nordligaste elområdena (1, 2 och 3), medan priset förväntas att minska i elområde 4.
Mer information
Integritetspolicy
Ibland måste du lämna dina personuppgifter. Här kan du läsa om vilka riktlinjer vi har.
Om du inte är nöjd
Om du inte är nöjd och vill göra en reklamation ska du i första hand vända dig till vår kundservice.
Förstå din faktura
Har du frågor om fakturan? Här får du hjälp att förstå och hitta information på din faktura.