Frågor och svar om Mitt Vattenfall

Här har vi samlat de vanligaste frågor och svar om appen.

Nedladdning och inloggning
Var laddar jag ner appen?

Appen Mitt Vattenfall kan laddas ner från Google Play eller App Store. Gå in på Google Play eller App Store och sök efter Mitt Vattenfall, så hittar du appen för nedladdning till din mobiltelefon.

Vem kan ladda ner Mitt Vattenfall?

Alla som har en Android eller Iphone. Systemkraven för appen är iOS 15 eller Android 10 alternativt efterföljande versioner. Läs mer om användarvillkoren för Mitt Vattenfall här

Hur loggar jag in?

Du loggar in på Mitt Vattenfall med BankID. Det är personen som står för elavtalet eller en inbjuden familjemedlem som kan logga in med BankID. Du är inloggad i 90 dagar under förutsättning att appen har uppkoppling mot nätverket hela tiden.

Kan flera personer logga in på samma konto?

Ja, personen som står på elavtalet kan bjuda in upp till två familjemedlemmar till Mitt Vattenfall. Då kan fler följa hushållets elförbrukning, se fakturor, ladda elbilar och mycket mer.

Du som står på elavtalet loggar in i appen med BankID. Du kan bjuda in dina familjemedlemmar genom att klicka "Familjedelning" i menyn under mitt konto och följa instruktionerna där. 

Funktioner och användning
Vad kan jag se i appen?

Du kan se statistik över din elförbrukning, dina elkostnader, aktuella elpriser och fakturainformation. Du har också tillgång till dina användar- och anläggningsuppgifter. Dessutom kan du ladda din elbil automatiskt när elpriset är som lägst med hjälp av smartladdning i appen.

Har du timpris, eller om du gett oss fullmakt för att hämta mer förbrukningsdata från ditt elnätsbolag, kan du följa din förbrukning timme för timme. Har du elavtal med fast pris eller rörligt elpris med månadsmätning kan du följa din förbrukning månadsvis.

Läs mer om hur du får tillgång till din timförbrukning.

Jag har elavtal med timpris – vad kan jag göra i appen?

Du ser ditt aktuella och kommande timpris och kan planera din förbrukning. Du kan följa din elförbrukning och kostnad per timme över tid och jämföra med tidigare perioder. Du har tillgång till all nödvändig fakturainformation och kan utvärdera dina kostnader över tid. Du kan även få information om aktuella priser på elmarknaden. 

Jag har elavtal med rörligt elpris – vad kan jag göra i appen?

Du som har elavtal med rörligt elpris kan följa din elförbrukning månadsvis och jämföra med tidigare perioder. Du som har gett oss fullmakt för att kunna hämta mer förbrukningsdata från ditt elnätsbolag kan även se din förbrukning timme för timme.

Du har tillgång till all nödvändig fakturainformation och kan utvärdera dina kostnader över tid. Du kan även få information om aktuella priser på elmarknaden. 

Jag har elavtal med fast elpris – vad kan jag göra i appen?

Du som har elavtal med fast elpris kan följa din elförbrukning månadsvis och jämföra med tidigare perioder. Du som har gett oss fullmakt för att kunna hämta mer förbrukningsdata från ditt elnätsbolag kan även se din förbrukning timme för timme.

Du har tillgång till all nödvändig fakturainformation och kan utvärdera dina kostnader över tid. Du kan även få information om aktuella priser på elmarknaden. När det är dags att förnya ditt avtal får du information om det i appen. 

Kan jag administrera min faktura i appen?

Nej, det kan du inte. Du kan administrera din faktura på Mina sidor.

Kan jag ändra mitt elavtal eller teckna nytt elavtal i appen?

Om du har ett fastprisavtal som är på väg att löpa ut finns det en länk i appen till Mina sidor där du enkelt kan förnya elavtalet. Ska du däremot teckna ett nytt elavtal så gör du det på Vattenfall.se.

Kan jag se flera anläggningar i appen?

Ja, du kan se samtliga anläggningar för elförbrukning, men du kan inte se anläggningarna för värme och mikroproduktion.

Kan jag se min faktura i appen?

Ja, det kan du.

Kan jag se mitt elnätsavtal i appen?

Nej det kan du inte, det hanteras av ditt elnätsbolag.

Vilken typ av data och hur ofta uppdateras mina uppgifter i appen?

Har du rörligt elpris med månadsmätning eller ett fastprisavtal så uppdateras förbrukningen varje månad. Har du timpris så uppdateras förbrukningen så snart vi fått mätvärden från ditt elnätbolag. Timpriserna från Nordpool uppdateras dagligen.

Problem och support
Appen fungerar inte, vad gör jag då?

Kontrollera din internetanslutning och om det fortfarande inte fungerar, försök igen lite senare.

Jag har feedback på er app, vart kan jag vända mig?

För att ge feedback till oss kan du använda formuläret som finns under "Mitt konto" i appen.

Smartladdning
Hur funkar smartladdning?

Med hjälp av smartladdning flyttas laddningen automatiskt från timmar med högre elpriser till timmar med lägre elpriser. Vi uppskattar den tid som behövs för att nå din önskade batterinivå innan utsatt tid. Därefter schemaläggs dessa timmar så att din bil  laddas under de timmar då elpriset är som lägst. 

Hur mycket kan jag spara med smartladdning?

Hur mycket pengar du kan spara med smartladdning beror på flera faktorer, exempelvis hur mycket du behöver ladda, hur snabb och kraftfull din laddare är och hur stor prisskillnaden är under perioden du behöver ladda. Besparingarna beräknas genom att jämföra den uppskattade kostnaden för att ladda din bil direkt när du stoppar i laddaren jämfört med vad det faktiskt kostade med smartladdning. 

Vilka kan använda smartladdning?

För att använda smartladdning i appen Mitt Vattenfall behöver du ha ett elavtal med timpris och en elbil som stöds av smartladdning

Vilka bilmärken stöds av smartladdning?

Här finns en lista på bilmärken som stöds av smartladdning.

Hur lång tid tar det att smartladda en bil?

Smartladdningsfunktionen kommer alltid att försöka ladda din elbil så billigt som möjligt under den tidsperiod som du angett i appen. Den exakta tiden detta tar beror på vad priserna per timme är under den perioden. 

Vad kostar smartladdning?

Smartladdning är en kostnadsfri tjänst som ingår för den som har timprisavtal.

Hur aktiverar jag smartladdning i min app?

Du ställer in smartladdning i appen genom att klicka på "elbil"-funktionen i appen och "kom igång". Därefter lägger du till din bil, väljer en tid du vill vara körklar, väljer batterinivå samt din laddplats. Därefter behöver du aktivera smartladdning genom att klicka "aktivera smartladdning" i appen.

Kan jag använda smartladdning på olika platser?

Du kan aktivera smartladdning på flera platser. Lägg bara till en ny laddplats i inställningarna i appen. Däremot måste du ha ett timprisavtal på platsen du ställer in om du ska smartladda och på så sätt spara pengar. 

Kan två personer använda smartladdning samtidigt?

Nej, smartladdning är för närvarande endast tillgängligt för den person som står på kontraktet för elavtalet.

Behöver jag ha någon speciell utrustning för att använda smartladdning?

Du behöver inte ha någon speciell utrustning för att använda smartladdning, men det rekommenderas starkt att du laddar din bil med en laddbox hemma. Om du laddar din bil med ett vanligt vägguttag riskerar du att skada elsystemet och laddningen kommer troligen ta för lång tid.

Familjedelning
Vad är Familjedelning?

Familjedelning är en funktion i appen Mitt Vattenfall som ger dig som står på elavtalet möjlighet att dela ditt konto med upp till två familjemedlemmar. Då kan fler följa hushållets förbrukning, kostnader, besparingar, ladda elbilar och mycket mer. Funktionen finns endast i appen och hittas under "Mitt konto".

Vad kan en inbjuden familjemedlem se i appen?

En inbjuden familjemedlem får tillgång till samma funktioner som den som står på elavtalet och kan följa hushållets elförbrukning, se fakturor, ladda elbilar och mycket mer.

Viss kontoinformation, som kundnummer, fakturadetaljer och anläggnings-ID är dolda för familjemedlemmar. Det går inte heller att ändra användaruppgifter, ladda ner fakturor eller säga upp avtal.

Hur bjuder jag in en familjemedlem till mitt konto?

Du kan dela ditt konto med en familjemedlem genom att klicka på "Familjedelning" i menyn under "Mitt konto" och därefter på knappen där det står "Bjud in ny familjemedlem". Så här fungerar inbjudan:

  1. När man trycker på "Bjud in familjemedlem" visas en QR-kod på kontoinnehavarens mobilskärm som kan delas med familjemedlemmen.
  2. Familjemedlemmen använder sin BankID-app för att skanna QR-koden och loggar sedan in med BankID.
  3. Efter det behöver kontoinnehavaren bekräfta inbjudan i appen.
  4. Klart! Nu kan familjemedlemmen logga in på kontot.

Hittar du inte vad du letar efter?

Facebook

Här svarar vi på dina frågor måndag – fredag 08.00–17.00. Tänk på att inte lämna personuppgifter i öppna kommentarer.

Till Facebook
Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja