Kontakta kundservice
Allmänna frågor om elavtal
Vardagar 08.00–17.00
020-82 00 00
Från utlandet +46 771 82 00 00
Här har vi samlat de vanligaste frågor och svar kring elavtal och elpriser.
Välj ämne:
Pris | Avtal | Timpris | Rörligt elpris | Fast elpris | Vintersäkring | Anvisat avtal | Elområden | Faktura & betalning | Om du inte är nöjd
Priset beror på vilket avtal du har och var du bor. Vi har både rörliga och fasta elpriser och landet är indelat i fyra olika elområden. Jämför våra elavtal och välj ett elavtal som passar dig bäst. Är du redan Vattenfallkund kan du hitta ditt elpris på Mina sidor och i appen Mitt Vattenfall.
På vår sida om hur elmarknaden ser ut just nu kan du läsa vår prognos för den närmaste tiden.
Traditionellt har rörligt elpris oftast varit lägre på sommaren än på vintern eftersom efterfrågan ökar vid kyla men många andra faktorer påverkar också. Vi har dock sett förändringar och höga elpriser kan även ske på sommaren, orsakade av låga vattennivåer i vattenmagasin, lite vind och värmeböljor i Sverige och Europa då efterfrågan ökar och produktionen minskar.
När det gäller fasta elpriser så går det inte att säga en specifik period, eftersom elpriset följer priserna på den nordiska elbörsen och de fasta årsavtalen gäller hela år så ingår alltid både sommar och vinter. Läs mer om nuläget på elmarknaden.
En oberoende jämförelse av olika typer av elavtal och elleverantörer kan du göra på Elpriskollen. Elpriskollen tillhandahålls av myndigheten Energimarknadsinspektionen.
Vi erbjuder såväl avtal med fast elpris, rörligt elpris samt timprisavtal. Inför vintern erbjuder vi även Vintersäkring. Jämför våra elavtal och välj ett elavtal som passar dig bäst. Du som redan är kund hos oss hittar våra erbjudanden på Mina sidor och i appen Mitt Vattenfall.
Årsavgiften betalar du i efterskott och per dag, vilket innebär att du som har ett elavtal med rörligt elpris betalar i snitt 45 kr/månad. Du som har ett elavtal med fast elpris betalar i snitt 40 kr/månad. Det blir lite mindre månader med 30 dagar och lite mer för månader med 31 dagar.
Vi har samlat våra avtalsvillkor för elhandel och fjärrvärme på en och samma sida: Avtalsvillkor.
Självklart kan du säga upp ditt elavtal hos oss, det gäller oavsett vilket typ av avtal du har. För att göra detta så behöver du ringa oss och meddela din uppsägning.
Uppsägningstiden skiljer mellan olika avtalstyper:
Elavtal med rörligt elpris – 1 månads uppsägningstid.
Elavtal med fast elpris – 1 månads uppsägningstid. Uppsägningen kan tidigast ske vid bindningstidens utgång. Senast 60–90 dagar innan ditt avtal löper ut får du ett nytt avtalserbjudande. Gör du inget aktivt val, eller säger upp avtalet innan uppsägningstidens utgång, förnyas avtalet automatiskt till den avtalsform, det pris och de villkor som presenterats i meddelandet. Den nya bindningstiden kan maximalt bli ett år. Vill du bryta avtalet i förtid tillkommer en brytkostnad som beror på din beräknade förbrukning samt avtalets slutdatum. Om du ska flytta och därför vill säga upp avtalet kan du göra det utan extra kostnad.
Anvisat avtal – 0 dagars uppsägningstid. Du kan när som helst avsluta avtalet och byta till ett annat avtal. Väljer du exempelvis ett rörligt elpris kan ditt nya avtal starta redan nästa dag. Väljer du ett fastprisavtal startar det nästkommande månadsskifte.
Om du bryter ditt avtal i förtid tillkommer ofta en så kallad brytkostnad (förutom vid flytt). Hur stor den är beror bland annat på din beräknade förbrukning samt avtalets slutdatum. Se våra avtalsvillkor för mer information.
Du kan välja att byta elhandelsbolag. Det kan göras när som helst förutsatt att villkoren för uppsägning av befintligt avtal är uppfyllda. Är det bindningstid kvar på ditt nuvarande elavtal kan en brytkostnad tillkomma. Hur stor den blir beror på din beräknade förbrukning samt avtalets slutdatum.
Vattenfall erbjuder även dig som kund andra tjänster:
Appen Mitt Vattenfall
Med appen Mitt Vattenfall får du överblick och kontroll i mobilen. Följ hushållets förbrukning och elkostnader. Håll koll på fakturan, med detaljer och betalningsstatus. Se priser och villkor för ditt nuvarande elavtal, priset på elbörsen idag och imorgon — och se när det närmar sig förnyelse av ditt eget avtal.
Smartladdning av elbil
När är det bäst att ladda bilen? Koppla ihop appen Mitt Vattenfall med bilen. Då väljer appen automatiskt att ladda under de timmar när elpriset är som lägst. Och du får fler elsmarta mil – på vägen mot fossilfrihet.
Du sparar upp till 50% när du laddar din elbil. Hos oss kostar det ingenting extra och funkar för dig som har elavtal med timpris.
När du har ett elavtal med Timpris sätts ditt elpris timme för timme, det betyder att du får ett nytt elpris för varje timme på dygnet. Skillnaden mellan ett traditionellt Rörligt elpris, som ger dig ett medelpris på elen per månad, och ett avtal med Timpris, är således att du kan påverka din elräkning genom din förbrukning i större utsträckning. Kanske sätter du timer på elbilsladdning, diskmaskin och tvättmaskin eller låter bli att duscha när elpriset är som högst.
Med Timpris betalar du för den el du använder varje timme, till det pris som gäller just den timmen. Elavtal med timpris är mer rättvist och transparent, då du betalar det pris som gäller exakt när du använder el. Du får större möjlighet att påverka din elkostnad om du vill - till skillnad från Rörligt elpris, där du får ett månadspris baserat på ett kollektivt förbrukningsmönster hos samtliga Vattenfalls elkunder med månadsavräkning i ditt elområde.
Timpris är bra för dig som har möjlighet att styra din förbrukning till olika timmar på dygnet. Kan du styra din uppvärmning eller elbilsladdning är detta något för dig. Elavtal med Timpris passar dig som vill få kontroll på dina elkostnader och på så vis få möjlighet till lägre elpris, men samtidigt är beredd att ta risken att priset kan stiga både fort och kraftigt. Vill du följa marknaden men inte orkar hålla koll på vilka timmar som har högre eller lägre pris är Rörligt elpris ett tryggare val. Då får du samma elpris alla timmar hela månaden.
Om du bor i lägenhet, eller har små möjligheter att styra om din elförbrukning till tider med lägre elpris, kan ett Rörligt elpris vara ett alternativ. Avtalet innebär att priset kan gå upp och ner, men eftersom priset är medelprisbaserat kommer inte enstaka timmar med högt elpris påverka medelspotpriset i samma utsträckning som Timpris.
Nej, du beställer timprisavtal hos oss och sedan sköter vi allt. För att ha detta avtal krävs dock att du har en elmätare som mäter din förbrukning varje kvart. När du beställer timprisavtalet hos oss kontrollerar vi att ditt elnät har sådan mätning. Har du inte rätt typ av mätare så beställer vi ett mätarbyte från ditt elnätsföretag. Bytet är kostnadsfritt och genomförs oftast inom en månad, men kan i undantagsfall ta upp till tre månader. Eventuellt kontaktar de dig för att komma åt mätaren. Före mätarbytet har du Rörligt elpris med månadspris.
Om Timpris inte passar dig kan du byta till Rörligt elpris med månadspris med start nästa dag, eller till Fast elpris med start nästa månadsskifte.
Som kund kan du följa din förbrukning i appen Mitt Vattenfall eller på Mina sidor. Så snart vi fått mätvärden från ditt nätbolag visar vi dem i appen och på Mina sidor.
I appen eller på sidan om Timpris kan du se såväl historiska som dagens elpriser på den nordiska elbörsen Nord Pool, timme för timme. Från ungefär klockan 14:15 dagligen kan du även se morgondagens elpriser.
Timpris består av det timvisa spotpriset på Nord Pool för aktuellt elområde, rörliga kostnader vid inköp av el, fasta påslag bestående av elcertifikatsavgift och fast spotpåslag i öre per kWh. Slutligt elpris per timme fastställs månadsvis efter avslutad kalendermånad. Årsavgift tillkommer.
De rörliga kostnaderna vid inköp av el består av kostnader för handel med el, dels av kostnader för ursprungsgarantier för fossilfri mix. Kostnader för handel med el utgörs av avgifter till Svenska kraftnät, e-sett, Nord Pool, balans- och kreditkostnad.
Spotpris gäller för dig som har Timpris och är ditt individuellt beräknade elpris. Spotpriset beräknas genom att ta ett genomsnitt av hur mycket el du har förbrukat över månadens alla timmar och till vilket pris detta har skett. Även kallat ett individuellt volymviktat spotpris. Priserna som ligger till grund för detta är Nord Pools timspotpriser.
Fasta påslag är de påslag som är kända innan faktureringsperioden startar. Dessa består av spotpåslaget, elcertifikatavgiften samt ett eventuellt påslag om du valt att din el ska komma enbart från vind, vatten eller solkraft.
Rörliga kostnader är de kostnader som varierar från månad till månad och inte är kända i förväg. I dessa kostnader ingår handels- och balanskostnader vid handel och hantering av el, samt kostnader för ursprungsgarantier för vår fossilfria mix. Det tillkommer en profilkostnad, som baseras på kundkollektivets förbrukningsmönster. Kostnaden blir högre om kollektivet förbrukar mycket el när elpriset är högt, och lägre när elpriset är lågt.
Profikostnad kan även kallas volymvägning. Prissättningen av ditt avtal byggs upp från det raka medelvärdet av Nord Pools timpriser. Men som elhandlare betalar vi för varje timme för sig. Eftersom kunderna oftast förbrukar mer när priserna är högre och mindre när priserna är lägre, så får vi en högre kostnad än det raka medelvärdet.
Mellanskillnaden kallas profilkostnad. Du betalar snittet vi haft i profilkostnad i aktuellt elområde under månaden. Enstaka gånger har det hänt att vår kostnad varit är lägre än det raka medelvärdet då blir det ett profilavdrag istället för en profilkostnad.
På sidan om Timpris, i appen Mitt Vattenfall och på Mina sidor kan du följa Nord pools elpriser timme för timme för ditt elområde. Elpriser sätts dagligen på Nord Pool, och elpriserna för varje timme fastställs för följande dag. Morgondagens timpriser publiceras ungefär kl 14.15 varje dag. Det gör att du kan planera din elförbrukning dagen innan.
Generellt sett är elen dyrare under de timmar när efterfrågan är som högst, vilket oftast är tidigt på morgonen (cirka 7–9) och på kvällen (cirka 17–20). Mitt på dagen och sent på natten är efterfrågan på el oftast lägre, vilket gör att priserna tenderar vara lägre under dessa tider.
Dock påverkar vädret elpriserna mycket och under kalla perioder ökar efterfrågan vilket kan leda till högre priser. Vind, sol och nederbörd påverkar tillgången på förnybar energi, vilket vi har sett bidrar till stora prissvängningar.
Du kan se elpriserna på den nordiska elbörsen Nord Pool ett dygn framåt på vår sida om Timpris, i appen Mitt Vattenfall och på Mina sidor. Kommande dygns priser presenteras runt 14.15.
Tänk på att om du byter till timpris kommer din elkostnad påverkas av när du använder elen. Det innebär det att elräkningen kan bli både billigare och dyrare beroende på dina vanor.
Det som förbrukar mest el i ett hem är oftast uppvärmning och varmvatten. Har du möjlighet att styra din förbrukning till tidpunkter när elpriset är lägre kommer du att kunna minska dina kostnader. Har du elbil är det extra viktigt att ha koll på när priserna är låga respektive höga.
Kostnaderna går oftast upp när efterfrågan på el är stor. Beroende på ditt nätavtal kan du behöva sprida ut din elanvändning för att undvika effekttoppar. Läs på om din nätägare har effekttariff och tar ut en extra kostnad vid effekttoppar.
Ja, men du behöver hålla koll på när du använder din el och kunna styra elförbrukningen till timmar med lägre elpris. Om din elanvändning är hög under timmar med högre elpris kan resultatet bli en högre elkostnad. Energieffektivisera så mycket som möjligt är annars ett bra sätt att sänka elkostnaden.
Om du byter till timpris kommer din elkostnad påverkas av när du använder elen. Det innebär det att elräkningen kan bli både billigare och dyrare beroende på dina vanor.
Har du inte möjlighet att styra din förbrukning kan det leda till högre elkostnader. Timpris passar dig som vill och kan påverka när du använder din el och på så vis få möjlighet till lägre elpriser, men samtidigt är beredd att ta risken att priset kan stiga både fort och kraftigt.
Om du vill ha Timpris så har du rätt att få det inom tre månader, ofta går det fortare. Det betyder att elnätsbolaget inom den tiden måste byta ut din elmätare om den inte redan är anpassad för det.
Från den 1 mars 2023 får du alltid månadspris när du väljer Rörligt elpris hos oss. För att få pris per timme behöver du aktivt välja elavtal med Timpris.
Om Timpris inte passar dig kan du byta till Rörligt elpris med månadspris med start nästa dag, eller till Fast elpris med start nästa månadsskifte.
Vill du byta till oss eller ska flytta, teckna elavtal med Timpris här. Är du redan kund hos oss och vill byta till Timpris, logga in på Mina sidor.
Titta högst upp på baksidan av din faktura från oss. Har du Timpris står det "Elhandelsavtal: Timpris" under "Ditt avtal". Du kan enkelt logga in på Mina sidor och i appen Mitt Vattenfall för se vilket avtal du har. Uppgiften visas under ”Mina avtal”.
Om du har solceller är både din överskottsproduktion och din förbrukning kvartsmätt. Den el du producerar och säljer får du betalat utifrån timpriserna på NordPool. För den el du köper kan du välja Fast elpris, Rörligt elpris eller Timpris.
Rörligt elpris passar dig som är aktiv och håller koll på elmarknaden. Du betalar ett månadspris för elen, oavsett när på dygnet du använder den. Priset ändras varje månad.
Rörligt elpris består av Nord Pools medelspotpris för aktuellt elområde, Vattenfalls rörliga kostnader och fasta påslag bestående av fast elcertifikatsavgift och fast spotpåslag. Årsavgift tillkommer. Det slutliga elpriset fastställs månadsvis i efterskott när alla priser på Nord Pool är tillgängliga för hela månaden.
Ditt rörliga elpris består av Nord Pools medelspotpris för aktuellt elområde, Vattenfalls rörliga kostnader vid inköp av el, fasta påslag bestående av fast elcertifikatsavgift och fast spotpåslag i öre/kWh. Fast årsavgift tillkommer.
Det slutliga elpriset fastställs månadsvis efter avslutad kalendermånad. Vattenfalls rörliga kostnader vid inköp av el utgörs av kostnaden för Vattenfalls månadsavräknade kunders förbrukningsprofil i aktuellt elområde, kostnader för handel med el och kostnader för ursprungsgarantier för fossilfri mix.
Med avgifter för handel med el avses de avgifter Vattenfall erlägger till Svenska kraftnät, e-Sett och Nord Pool samt balans- och kreditkostnad.
Det slutliga elpriset fastställs månadsvis efter avslutad kalendermånad och består av Nord Pools medelspotpris för aktuellt elområde, Vattenfalls rörliga kostnader vid inköp av el, fasta påslag bestående av fast elcertifikatsavgift och fast spotpåslag i öre/kWh. Fast årsavgift tillkommer.
Vattenfalls rörliga kostnader vid inköp av el utgörs av kostnaden för Vattenfalls månadsavräknade kunders förbrukningsprofil i aktuellt elområde, kostnader för handel med el och kostnader för ursprungsgarantier för fossilfri mix.
Medelspotpris gäller för dig som har ett Rörligt Avtal eller ett Anvisat Avtal och är ett genomsnittspris. Medelspotpriset beräknas genom att ta ett genomsnitt av månadens alla timpriser utan hänsyn till när förbrukningen har skett. Priserna som ligger till grund för genomsnittet är Nord Pools spotpriser.
Fasta påslag är de påslag som är kända innan faktureringsperioden startar. Dessa består av spotpåslaget, elcertifikatavgiften samt ett eventuellt påslag om du valt att din el ska komma enbart från vind, vatten eller solkraft.
Rörliga kostnader är de kostnader som varierar från månad till månad och inte är kända i förväg. I dessa kostnader ingår handels- och balanskostnader vid handel och hantering av el, samt kostnader för ursprungsgarantier för vår fossilfria mix. Det tillkommer en profilkostnad, som baseras på kundkollektivets förbrukningsmönster. Kostnaden blir högre om kollektivet förbrukar mycket el när elpriset är högt, och lägre när elpriset är lågt.
Profikostnad kan även kallas volymvägning. Prissättningen av ditt avtal byggs upp från det raka medelvärdet av Nord Pools timpriser. Men som elhandlare betalar vi för varje timme för sig. Eftersom kunderna oftast förbrukar mer när priserna är högre och mindre när priserna är lägre, så får vi en högre kostnad än det raka medelvärdet.
Mellanskillnaden kallas profilkostnad. Du betalar snittet vi haft i profilkostnad i aktuellt elområde under månaden. Enstaka gånger har det hänt att vår kostnad varit är lägre än det raka medelvärdet då blir det ett profilavdrag istället för en profilkostnad.
Ett fast elpris kan inte ändras under bindningstiden, oavsett vad som händer på elmarknaden. Ditt fakturabelopp varierar från månad till månad även om du har ett fast pris. Det beror på att hushållets elförbrukning varierar över året, vilket resulterar i olika belopp på elräkningarna.
Tryggheten med fast elpris ligger i att elpriset, det vill säga det du betalar för varje använd kilowattimme (öre/kWh), är fast.
Vi hjälper dig med rådgivning och marknadsinformation när du ska förnya ditt elavtal. Elmarknadens svängningar påverkar inte ditt elpris.
På Mina sidor och i appen Mitt Vattenfall ser du hur länge ditt nuvarande elavtal gäller.
På Mina sidor, i appen Mitt Vattenfall och på fakturan ser du vilken typ av elavtal du har.
Bytesrätt säljs inte för närvarande. Om du redan har tecknat en Bytesrätt ger den dig rätten att teckna om ditt elavtal under avtalsperioden om elpriserna skulle sjunka. Har du till exempel tecknat ett fast kontrakt med en avtalslängd på 3 år köper du dig rätten att under avtalstiden teckna om till ett nytt treårskontrakt. Kontakta kundservice om du redan har och vill använda din Bytesrätt.
När du tecknar Vintersäkring får du ett fastpris som gäller under kommande vinter till och med 31 mars 2025. Priset ser du när du tecknar avtalet. Den 1 april 2025 övergår avtalet automatiskt till det avtal du hade när du valde att vintersäkra ditt elpris: Rörligt elpris med månadspris eller Timpris. Blev du ny kund hos oss när du tecknade vintersäkringen övergår avtalet till Rörligt elpris med månadspris.
Du får det pris som gällde den dagen du tecknar ditt avtal oavsett när vintersäkringen träder i kraft. Tecknar du Vintersäkring idag så är det dagens pris som gäller när ditt avtal startar.
Alla våra avtal, också Vintersäkring, har 14 dagars ångerrätt från det att du fått hem bekräftelsen. Vintersäkring har en månads uppsägningstid dock tidigast till 31 mars 2025. Bryter du avtalet innan vintersäkringsperioden löpt ut kan vi ha rätt till ersättning. Den 1 april 2025 övergår avtalet automatiskt till det avtal du hade när du valde att vintersäkra ditt elpris: Rörligt elpris med månadspris eller Timpris. Blev du ny kund hos oss när du tecknade vintersäkringen övergår avtalet till Rörligt elpris med månadspris. Uppsägningstiden är fortsatt en månad och nu kan avtalet brytas i förtid utan avgift.
Tecknar du Vintersäkring när du blir ny kund hos Vattenfall så behöver vi normalt 21 dagar för att verkställa ditt byte av elhandlare. Är du redan kund hos oss startar vintersäkringen vid nästa månadsskifte: 1 december eller 1 januari.
Vintersäkringsperioden gäller alltid till och med 31 mars. Därefter övergår avtalet automatiskt till det avtal du hade när du valde att vintersäkra ditt elpris: Rörligt elpris med månadspris eller Timpris. Blev du ny kund hos oss när du tecknade vintersäkringen övergår avtalet till Rörligt elpris med månadspris. Om du vill ha ett längre fastprisavtal än vad Vintersäkring erbjuder kan du välja ett annat fastprisavtal på Mina sidor.
Nej, vintersäkringen startar 1 november 2024, 1 december 2024 eller 1 januari 2025. Om du har ett fastprisavtal som löper ut mellan 1 november och 1 januari och väljer Vintersäkring så startar vi ditt nya elavtal direkt efter ditt nuvarande avtal löpt ut.
Nej, när Vintersäkringsperioden tar slut den 31 mars 2025 övergår avtalet automatiskt till det avtal du hade hos oss när du valde att vintersäkra ditt elpris: Rörligt elpris med månadspris eller Timpris. Blev du ny kund hos oss när du tecknade vintersäkringen övergår avtalet till Rörligt elpris med månadspris. Vill du ha Vintersäkring igen måste du göra ett aktivt val även nästa vinter.
Under perioden när ditt elpris är vintersäkrat är finns det inget påslag likt ett Rörligt elpris, då det är ett fastpris som gäller de kallaste vintermånaderna. Den 1 april 2025 övergår avtalet automatiskt till det avtal du hade när du valde att vintersäkra ditt elpris: Rörligt elpris med månadspris eller Timpris. Blev du ny kund hos oss när du tecknade vintersäkringen övergår avtalet till Rörligt elpris med månadspris. Spotpåslaget är då samma som för Rörligt elpris respektive Timpris.
Det rörliga elpris som vi kan presentera är för föregående månad, medan Vintersäkring gäller för perioden 1 november 2024 – 31 mars 2025. Det är först när Rörligt elpris för dessa månader är kända som det går att avgöra vilket som är dyrare än det andra.
Det går inte att veta på förhand hur elpriset kommer att utvecklas. Om Vintersäkring blir dyrare eller billigare än Rörligt elpris eller Timpris under den tid du har Vintersäkring kan vi inte säga i förväg. Skillnaden är att med Vintersäkring vet du vilket elpris du kommer att betala under en fast period.
Ja, precis som för övriga avtal kan du välja energikälla. Vi erbjuder endast fossilfria energikällor som sol-, vind-, vatten- och kärnkraft. Gör du inget val får du fossilfri mix. När vintersäkringsperioden upphör den 31 mars upphör även ditt val av energikälla och avtalet fortsätter med fossilfri mix. Kontakta kundservice på 020-82 00 00 om du vill välja till en energikälla med start den 1 april.
Om du själv inte kontaktar något elhandelsföretag när du flyttar in så anvisar elnätsföretaget dig till en elhandlare. Detta kallas för ett anvisat elavtal eller anvisningsavtal.
Det är ett avtal som gäller tillsvidare med ett pris som följer elbörsen och ändras varje månad. Det är ingen uppsägningstid så du kan när som helst byta till ett bättre avtal.
Under Mina avtal på Mina sidor ser du vilket typ av avtal du har.
Fasta påslag är de påslag som är kända innan faktureringsperioden startar. Dessa består av spotpåslaget, elcertifikatavgiften samt ett eventuellt påslag om du valt att din el ska komma enbart från vind, vatten eller solkraft.
Medelspotpris gäller för dig som har ett Rörligt Avtal eller ett Anvisat Avtal och är ett genomsnittspris. Medelspotpriset beräknas genom att ta ett genomsnitt av månadens alla timpriser utan hänsyn till när förbrukningen har skett. Priserna som ligger till grund för genomsnittet är Nord Pools spotpriser.
Rörliga kostnader är de kostnader som varierar från månad till månad och inte är kända i förväg. I dessa kostnader ingår handels- och balanskostnader vid handel och hantering av el. Det tillkommer en profilkostnad, som baseras på kundkollektivets förbrukningsmönster. Kostnaden blir högre om kollektivet förbrukar mycket el när elpriset är högt, och lägre när elpriset är lågt.
Profikostnad kan även kallas volymvägning. Prissättningen av ditt avtal byggs upp från det raka medelvärdet av Nord Pools timpriser. Men som elhandlare betalar vi för varje timme för sig. Eftersom kunderna oftast förbrukar mer när priserna är högre och mindre när priserna är lägre, så får vi en högre kostnad än det raka medelvärdet.
Mellanskillnaden kallas profilkostnad. Du betalar snittet vi haft i profilkostnad i aktuellt elområde under månaden. Enstaka gånger har det hänt att vår kostnad varit är lägre än det raka medelvärdet då blir det ett profilavdrag istället för en profilkostnad.
Elområde är en geografisk indelning i område som affärsverket Svenska Kraftnät genomförde 2011. Gränserna mellan elområdena går där elnäten behöver byggas om för att kunna transportera mer el inom Sverige. Om produktionen i området inte räcker för att täcka efterfrågan, eller tvärt om, kan priset i detta område skilja från elområdena bredvid.
Elområden infördes efter ett myndighetsbeslut av Svenska Kraftnät. Målet var att skapa en harmonisering med EU:s regler för att skapa en välfungerande elmarknad och att kunna styra produktion och konsumtion inom landet. Läs mer om elområden på Svenska kraftnäts hemsida.
Ja, olika priser gäller i olika elområden, då våra priser är styrda av hur prisbilden ser ut i de aktuella elområdena. Har du avtal i olika elområden kommer du därför få olika priser.
Orsaken till prisskillnaderna är att det normalt sett finns mer och billigare el att tillgå i norra Sverige än i södra Sverige. Hur mycket och hur ofta priserna kommer att skilja mellan norr och söder är svårt att förutsäga. Vi har en längre tid sett stora prisskillnader mellan söder och norr. Prisskillnaderna ger information om var ytterligare investeringar i nätkapacitet gör mest nytta. Läs mer om elområden på Svenska kraftnäts hemsida.
I appen Mitt Vattenfall eller på Mina sidor hittar du alla dina fakturor från Vattenfall på ett och samma ställe – aktuella fakturor men även redan betalda fakturor.
Har du inte fått din faktura kan det bero på flera saker, exempelvis:
Om fakturans belopp understiger 50 kronor överförs beloppet till nästa faktura. Det gäller även tillgodobelopp som understiger 25 kronor. Du ska inte betala något utan beloppet flyttas automatiskt till nästa faktura. Det framgår på fakturan. Då får fakturan för att du ska kunna se din förbrukning.
Det belopp som överförts ser du på sida 2 på din nästa faktura. Där specificeras hur mycket som flyttats fram; uppdelat på elnät, elhandel eller fjärrvärme, samt vilken faktura beloppet kommer ifrån.
En nollfaktura eller tillgodofaktura kan skickas till din internetbank men ska inte betalas. Olika banker har olika lösningar för att hantera sådana fakturor. Det kan finnas val för att klarmarkera, arkivera eller radera fakturan. Kontakta din bank om du har frågor.
På Mina sidor och i appen Mitt Vattenfall visas det faktiska beloppet för perioden. Beloppet kommer se obetalt/förfallet ut tills din nästa faktura har skapats då det automatiskt överförs till den nya fakturan. Du kommer inte få någon påminnelseavgift eller ränta för en faktura där det framgår att du ska betala 0 kronor.
Har du betalat för mycket så skapas ett tillgodo hos oss. Om det rör sig om en mindre summa pengar dras pengarna vanligtvis av på nästa faktura. Vid större summor betalas pengarna ut via en bankavi eller direkt till ditt kontonummer. Anmäl ditt kontonummer enkelt via Mina sidor. Du hittar formuläret under Mina Fakturor / Registrera kontonummer för återbetalning.
Har du betalat för lite pengar så kommer en påminnelse skickas till dig gällande det kvarstående beloppet.
Elnät är kablarna som ligger i marken eller sitter på stolparna i ditt område som förser din fastighet med möjligheten till el. Elnätet för ditt område är inte valbart och avgiften betalar du för att ta del av elnätet.
El är elen du använder varje dag till att ladda mobilen eller att ha kylskåpet igång. Du väljer själv vilken elhandelsleverantör du vill köpa din el ifrån. El på fakturan avser alla de kilowattimmar ditt hushållet förbrukar totalt under angiven period.
På fakturan ser du en förbrukningsjämförelse med liknande hus håll i ditt elområde. Fyller på här när vi vet mer
Det beror på att avläsningen av din elmätare sker i månadens slut. När vi registrerat datan från avläsningen i vårt system skickar vi ut fakturan. Du betalar på så sätt bara för el som du faktiskt förbrukat för angiven period.
När man ansluter sig till Kivra, till exempel för att hämta vaccinationspass eller i samband med deklarationen så ansluter man sig även till deras brevlådetjänst.
Det innebär att man från anslutningsdatumet får alla sina brev och fakturor från olika myndigheter, eventuella försäkringsbolag och andra samhällsnära tjänster via digital post till Kivra i stället för i brevlådan.
Om du har en digital brevlåda registrerad hos Kivra, så kommer du att få din pappersfaktura och vissa andra utskick från oss dit. Om du istället vill ha fakturor och andra utskick från Vattenfall hemskickat till brevlådan, så gör du ändringen i Kivras app eller på Kivras hemsida. Detta kan vi på Vattenfall tyvärr inte hjälpa till med.
Du hittar ditt betalarnummer på Mina sidor under mina fakturor. Om du klickar på en faktura så visas betalarnumret för den anläggningen.
När din autogiroansökan är godkänd av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto. Om du har fått en pappersfaktura med en inbetalningsavi är det den som ska betalas.
Så länge fakturan är utskriven med en inbetalningsavi måste du betala med den.
Vanligtvis tar det några dagar för oss att ändra så att du får e-faktura. Eftersom din faktura från oss kommer månadsvis kan du hinna få en pappersfaktura först, så länge du får en pappersfaktura så är det den som ska betalas.
Du avslutar e-faktura genom att logga in på din internetbank och göra en avanmälan av e-faktura hos Vattenfall Kundservice AB.
Banken hjälper dig oftast att flytta över e-fakturan till den nya banken.
Om det inte är möjligt kan du logga in på din gamla bank och göra en avanmälan av e-faktura. Gör sedan en ny anmälan om e-faktura på din nya bank eller via Mina fakturor.
Om du har ett fastprisavtal som är på väg att löpa ut finns det en länk i appen till Mina sidor där du enkelt kan förnya elavtalet. Du kan också byta avtal via länk från appen till Mina sidor. Ska du däremot teckna ett nytt elavtal så gör du det på vattenfall.se.
Om du inte är nöjd med oss, ska du i första hand vända dig till vår kundservice. Ring oss på telefon 020-82 00 00 (vardagar 8-17). Om du inte är nöjd med svaret från kundservice, kan du skicka in en reklamation till Vattenfall Kundservice. Reklamationen hanteras av vår reklamationsavdelning.
När den ordinarie reklamationshanteringen är avslutad erbjuder vår Kundombudsman en fristående prövning av ditt ärende. Om du vill pröva ditt ärende är du välkommen att kontakta Kundombudsmannen inom sex månader efter att ditt ärende har avslutats på telefon: 08-739 70 31 eller kundombudsmannen@vattenfall.com. Kundombudsmannen fångar upp problem och vidarebefordrar synpunkter till ansvariga personer inom Vattenfall. Du är alltid välkommen med synpunkter om Vattenfalls kundhantering.
Svar ska läggas till. Kan det gå att hänvisa till avtalsvillkoren?
Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. De kan ge dig vägledning om hur du går vidare om du har en tvist med ditt elnäts- eller elhandelsföretag och vill få ditt ärende prövat.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som opartiskt prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Mer information finns att hämta på www.arn.se. Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut. Vattenfall åtar sig att följa ARN:s utslag.
Allmänna frågor om elavtal
Vardagar 08.00–17.00
020-82 00 00
Från utlandet +46 771 82 00 00
Öppet dygnet runt
Anmäl strömavbrott
020-82 58 58
Anmäl fjärrvärmeavbrott
020-82 40 40
Här svarar vi på dina frågor måndag – fredag 08.00–17.00. Tänk på att inte lämna personuppgifter i öppna kommentarer.