Kundservice

Välkommen till Vattenfalls kundservice. Börja med att välja vilken produkt du vill ha hjälp med så guidar vi dig rätt. Du kan lösa de flesta av dina ärenden på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall.

Elavtal för privatpersoner

Elavtal för privatpersoner

Steg 2. Välj ämne inom elhandelsavtal

Förnya elavtal

Dags att förnya eller ändra elavtalet? Det gör du enkelt på Mina sidor

Steg 3. Förnya eller ändra elavtal

Hur förnyar jag mitt elavtal?

Du kan själv förnya ditt elavtal på Mina sidor.

  • Senast två månader innan ett elavtal med fast pris löper ut skickar vi ut information till dig om att det är dags att förnya avtalet. Du gör det enklast på Mina sidor. Där kan du jämföra olika avtal och välja att teckna ett nytt.
  • Du kan välja samma avtal som du har haft men med dagens priser, eller teckna ett annat avtal som passar dina behov bättre.
  • Gör du inget aktivt val, eller säger upp avtalet innan uppsägningstidens utgång, förlängs avtalet automatiskt till den avtalsform, det pris och de villkor som presenterats i meddelandet. Den nya bindningstiden kan maximalt bli ett år.
Jag vill förnya mitt elavtal

Hur ändrar jag mitt elavtal?

Du kan själv ändra ditt elavtal på Mina sidor.

  • Om du har ett elavtal utan bidningstid, det vill säga Rörligt elpris, Timpris eller Anvisat avtal kan du enkelt ändra det på Mina sidor. Det kostar inget att ändra elavtalet.
  • Väljer du ett elavtal med fast pris startar det nästkommande månadsskifte. Du kan också byta mellan Timpris och Rörligt elpris med månadspris. De avtalen startar redan nästa dag.
  • Logga in på Mina sidor och gå till dina avtal. Markera det avtal du vill ändra och välj "Jag vill ändra mitt avtal". Därefter kan du se vad elavtalen kostar. Välj önskat avtal för att gå vidare och teckna ett nytt elavtal.
Jag vill ändra mitt elavtal

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Ska du flytta

Vi hjälper dig med flytten! Tänk på att det behövs både ett aktivt nätavtal och ett elhandelsavtal.

Jag ska flytta

Att teckna elavtal i samband med flytt

Det är mycket att tänka på när du ska flytta. Vi hjälper dig med elavtalet och bjuder på några praktiska checklistor.

Läs mer om elavtal vid flytt

Teckna elavtal vid flytt

All el du köper av oss i Sverige är fossilfri. Oavsett vilket elavtal du väljer. Vilket passar bäst på din nya adress: fast, rörligt eller timpris?

Teckna elavtal på ny adress

Vanliga frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Om du inte är nöjd

Vi vill hela tiden bli bättre. Och det blir vi genom att lyssna på dig som är kund. Har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar? Hör av dig till oss!

Steg 3. Säga upp elavtal

Hur säger jag upp mitt elavtal?

Självklart kan du säga upp ditt elavtal. Det gäller oavsett vilket typ av avtal du har. Ring oss på 020-22 00 70 för att meddela din uppsägning.

Elavtal med rörligt elpris - 1 månads uppsägningstid.

Elavtal med Timpris - 1 månads uppsägningstid.

Elavtal med fast elpris - 1 månads uppsägningstid. Uppsägningen kan tidigast ske vid bindningstidens utgång.

Anvisat avtal - 0 dagars uppsägningstid.

Bryta avtalet innan uppsägningstiden?
För att göra detta tillkommer ofta en så kallad brytkostnad (förutom vid flytt). Hur stor den är beror bland annat på din beräknade förbrukning samt avtalets slutdatum. Se våra avtalsvillkor för mer information.

Kan jag ta med elavtalet när jag flyttar?

Ska du flytta kan du ringa oss på 020-41 52 00 om du villl behålla ditt nuvarande elavtal. Du kan också välja att teckna ett nytt elavtal till ditt nya boende.

Vid flytt behöver du inte ta hänsyn till några eventuella uppsägningstider för ditt elhandelsavtal hos oss. Det är viktigt att du kontaktar ditt elnätsföretag och anmäler din utflytt till dem. Då avslutar de ditt elhandelsavtal åt dig.

Teckna nytt elavtal

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Teckna elavtal

Oavsett om du är befintlig eller ny kund kan du teckna nytt eller ändra ditt elavtal hos oss.

Steg 3. Följ elförbrukningen

Hur kan jag följa min förbrukning?

På Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall kan du följa din elförbrukning och jämföra med tidigare perioder.

Du som har elavtal med timpris kan följa din förbrukning timme för timme. Har du elavtal med fast pris eller rörligt elpris kan du följa din förbrukning månadsvis.

Följ din förbrukning på Mina sidor

Varför kan jag inte se min förbrukning?

Du kan se din tim-/och dygnsförbrukning om du har Vattenfall Eldistribution AB som nätägare, är timdebiterad elhandelskund eller värmekund. Saknas det ändå värden kontakta kundservice.

Det kan ibland förekomma viss fördröjning av insamlingen av mätvärden från värme. Ser du inte din tim-/dygnsförbrukning efter fem arbetsdagar dagar så kontakta oss.

Logga in på Mina sidor

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Faktura och betalning

Information om faktura och betalning.

Steg 3. Faktura

Var hittar jag min elfaktura?

Du hittar alla dina fakturor på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall. Här kan du se betalstatus, ladda ner fakturakopior och se fakturor upp till fem år tillbaka i tiden. Observera att det kan ta upp till tre bankdagar från det att du gjort din betalning tills att betalningen kommit in till oss och registrerats som betald i våra system.

I fakturaguiden går vi igenom de olika begreppen på fakturan.

Se dina fakturor

Varför har jag inte fått min faktura?

Har du inte fått din faktura kan det bero på flera saker:

  • att vi saknar mätvärden från din mätare
  • att din mätare är bytt och bytet inte hunnit registreras ännu
  • att vi saknar information om byte av bank
  • att du har flyttat och vi inte har fått din nya adress
  • att du betalade dubbelt förra månaden
  • att din faktura finns i din digitala brevlåda om du är ansluten till Kivra

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Betalning av elfaktura

Här hittar du information om olika sätt att betala din faktura på eller hur du gör om du behöver skjuta upp en betalning.

Steg 3. Betalning

Kan jag dela upp betalningen?

Om du behöver skjuta upp en betalning går du in på fakturan och klickar på "Betala senare". Länken ligger under förfallodatumet. Tänk på att dröjsmålsränta tillkommer om du skjuter upp fakturan.

Se dina fakturor

Vad händer om jag inte kan betala min faktura?

Om du är sen med din betalning kommer du att få en påminnelse. Hos oss är det enkelt att söka anstånd och du har även möjlighet att få en avbetalningsplan. Hör av dig snarast om du vet att du kommer ha svårt att betala din faktura. Är du osäker på om din faktura är betald? Se appen Mitt Vattenfall eller logga in på Mina sidor för att se betalstatus på fakturan.

Läs mer om anstånd och delbetalning

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Se elpriser

Se dagens elpris eller elpriser för ditt elområde.

Steg 3. Se aktuella elpriser

Se dagens timpriser

Du som har elavtal med Timpris kan se hur timpriset på den nordiska elbörsen, Nord Pool Spot, ser ut just nu och i morgon. Morgondagens timpriser publiceras ungefär kl 14.15 varje dag.

Se aktuellt timpris

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Solceller för privatpersoner

Solceller för privatpersoner

Steg 2. Välj ämne inom solceller & batterier

Mikroproduktion

Hjälp med mikroproduktion för privatkunder.

Steg 3. Sälj din överskottsel

Teckna avtal för att sälja överskottsel

När dina solceller producerar mer el än ditt hushåll kan förbruka får du betalt för överskottet. Du väljer själv vilket elbolag du säljer din el till. Dock måste du köpa el från samma bolag som du säljer till. 

Vi på Vattenfall köper gärna din överskottsel. Du som har elavtal hos oss kan komplettera med ett avtal för mikroproduktion, så att du får ett förmånligt pris för din överskottsel.

Du når oss på telefon 020-82 40 09, mån-tor 8-17, fre 9-17. 

Teckna avtal för mikroproduktion

Så fungerar mikroproduktion

De tillfällen du producerar mer el än ditt eget hushåll kan förbruka så går överskottselen automatiskt in på elnätet, samtidigt som du får betalt för elen.

För att få så bra ersättning som möjligt kan du själv jämföra vad elhandelsföretagen erbjuder. 

Läs mer om att sälja el från solceller

Telefon

Mån–tors: 8.00–17.00

Fredagar: 9.00–17.00 

020-82 40 09

 

E-post

Vi svarar på mejl på helgfria vardagar, vanlig svarstid är 2–3 arbetsdagar.  

Skicka e-post

Vanliga frågor & svar

Letar du efter någon annan information kring solceller och solcellsbatterier? Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker. 

Se alla frågor & svar

Felsökning av din solcellsanläggning

Hjälp med felsökning av din solcellsanläggning.

Steg 3. Felsökning

Felsök din solcellsanläggning

Producerar din anläggning inte någon el? Har den en ojämn energiproduktion, eller har den ingen internetanslutning? För hjälp med en solcellsanläggning som du köpt av oss fyller du i kontaktformuläret, så kontaktar vi dig så snart som möjligt. 

Innan du kontaktar oss, kom ihåg att du ofta själv kan åtgärda felet genom att gå igenom vår checklista. 

Felsökningschecklista

 

Få hjälp med din solcellsanläggning

Koppla växelriktare till wifi

Fungerar inte din växelriktare eller dess internetuppkoppling? Börja med att kontrollera wifi-täckningen där växelriktaren sitter och åtgärda eventuella problem med internetanslutningen. 

Om du bytt router eller dess lösenord behöver du återansluta växelriktaren och uppdatera wifi-inställningarna via din app med hjälp av våra steg för steg-guider.

Till steg för steg-guider

Telefon

Mån-tors: 8.00–17.00

Fredagar: 9.00–17.00 

020-824009

E-post

Vi svarar på mejl på helgfria vardagar, vanlig svarstid är 2–3 arbetsdagar.  

Skicka e-post

Vanliga frågor & svar

Letar du efter någon annan information kring solceller och solcellsbatterier? Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker. 

Se alla frågor & svar

Reklamation och försäkringsärende

Hjälp med reklamation och försäkringsärenden för solcellsanläggningar.

Steg 3. Reklamation & försäkringsärende

Reklamation av solceller och solcellsbatterier

Vi hoppas så klart att allting har gått bra med dina solceller och/eller ditt solcellsbatteri. Om du ändå behöver göra en reklamation, kan du enkelt göra det via formuläret nedan.

Har din egendom skadats i samband med leverans vänder du dig till transportföretaget.

Gör en reklamation

Försäkringsärenden

Om något har gått fel och du behöver göra ett försäkringsärende fyller du i kontaktformuläret. Om du är osäker kan du kontakta oss så hjälper vi dig ta fram informationen som försäkringsbolaget behöver. 

Vid eventuella egendomsskador i samband med leverans vänder du dig till transportföretaget.

 

Anmäl ett försäkringsärende

Telefon

Mån–tors: 8.00–17.00

Fredagar: 9.00–17.00 

020-82 40 09

 

E-post

Vi svarar på mejl på helgfria vardagar, vanlig svarstid är 2–3 arbetsdagar.  

Skicka e-post

Vanliga frågor & svar

Letar du efter någon annan information kring solceller och solcellsbatterier? Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker. 

Se alla frågor & svar

Faktura

Hjälp med fakturor.

Steg 3. Faktura

När får jag min faktura?

Du behöver inte betala något i förskott när du beställer solceller av oss. Vi skickar din faktura när din solcellsanläggning är installerad. Fakturan levereras via ditt nuvarande fakturaalternativ, exempelvis e-faktura, Kivra eller postfaktura.

Behöver jag betala min faktura innan jag startar anläggningen?

Ja, du behöver betala din faktura innan förfallodatum oavsett om du har kunnat starta anläggningen eller inte. Fakturan gäller installationen, och betalningen är inte beroende av när anläggningen tas i drift.

För att kunna slå på din solcellsnläggning behöver du kontakta ditt elnätsbolag. Ibland behöver de byta din elmätare innan du startar anläggningen, annars kan din elproduktion räknas som elförbrukning. När mätarbytet är klart och du har fått klartecken från ditt elnätsbolag kan du slå på din anläggning.

Telefon

Mån–tors: 8.00–17.00

Fredagar: 9.00–17.00 

020-82 40 09

 

E-post

Vi svarar på mejl på helgfria vardagar, vanlig svarstid är 2–3 arbetsdagar.  

Skicka e-post

Vanliga frågor & svar

Letar du efter någon annan information kring solceller och solcellsbatterier? Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker. 

Se alla frågor & svar

Mätarbyte

Här får du hjälp med mätarbyten.

Steg 3. Mätarbyte

När kan jag starta min anläggning?

I samband med solcellsinstallationen gör vi en färdiganmälan till ditt elnätsbolag. Elnätsbolaget behöver godkänna färdiganmälan innan du kan starta din anläggning. Ibland kan de också behöva byta din elmätare.

Skulle du ha frågor om när du kan starta din solcellsanläggning, kan du kontakta ditt elnätsbolag. Om Vattenfall Eldistribution äger elnätet där du bor hittar du kontaktuppgifter och svar på vanliga frågor på deras hemsida.

Till Vattenfall Eldistribution

Varför behöver jag byta elmätare?

Du behöver en elmätare som kan skilja på uttag (elen du köper) och inmatning (elen du matar in på elnätet). Om du har en gammal mätare kan din elproduktion registreras som elförbrukning.

Mätarbytet görs kostnadsfritt av ditt elnätsbolag efter att vi anmält att din solcellsanläggning är färdiginstallerad.

Läs mer om hur solceller kopplas till elnätet

Vanliga frågor & svar

Letar du efter någon annan information kring solceller och solcellsbatterier? Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker. 

Se alla frågor & svar

Appen

Hjälp med att komma igång med appen för din solcellsanläggning.

Steg 3. Följ din elproduktion

Kom igång med appen

Vill du följa din elproduktion i mobilen? Beroende på vilken växelriktare du har finns det olika appar för att övervaka elproduktionen från din solcellsanläggning.

Till kom igång-guiden

Var ser jag hur mycket el jag säljer och köper?

För att se din elförsäljning och elförbrukning i appen behöver du ha köpt till en smartmätare till din solcellsanläggning. Om du inte beställt en smartmätare kan du se hur mycket el du säljer och använder på räkningen från ditt elbolag eller genom att logga in på Mina sidor hos elbolaget. 

Telefon

Mån–tors: 8.00–17.00

Fredagar: 9.00–17.00 

020-82 40 09

 

E-post

Vi svarar på mejl på helgfria vardagar, vanlig svarstid är 2–3 arbetsdagar.  

Skicka e-post

Vanliga frågor & svar

Letar du efter någon annan information kring solceller och solcellsbatterier? Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker. 

Se alla frågor & svar

Solcellsbatteri

Hjälp med solcellsbatterier för privatkunder.

Steg 3. Solcellsbatteri

Anmäl serviceärende

Har du fortfarande problem med ditt solcellsbatteri efter att ha följt vår felsökningsguide? Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Anmäl ett serviceärende

Telefon

Mån–tors: 8.00–17.00

Fredagar: 9.00–17.00 

020-82 40 09

 

E-post

Vi svarar på mejl på helgfria vardagar, vanlig svarstid är 2–3 arbetsdagar.  

Skicka e-post

Vanliga frågor & svar

Letar du efter någon annan information kring solceller och solcellsbatterier? Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker. 

Se alla frågor & svar

Fjärrvärme för privatpersoner

Fjärrvärme för privatpersoner

Steg 2. Välj ämne inom fjärrvärme

Fjärrvärmepriser

Hjälp om fjärrvärmepriser för villakunder

Steg 3. Fjärrvärmepriser

Aktuella fjärrvärmepriser

Vi tillämpar en och samma pristabell för samtliga privatkunder på ett fjärrvärmenät. Fjärrvärmepriset ändras i regel en gång per, där ändringen träder i kraft från och med den 1 januari.

Se aktuella priser

Prisändringar och prispolicy

Vår prissättning av fjärrvärme skall vara tydlig, transparent och värdebaserad, det vill säga konkurrenskraftig jämfört med de alternativ som finns på marknaden. Prispolicyn är en avvägning mellan två kriterier, vilka tar hänsyn till såväl kunden som värmemarknaden: långsiktighet och konkurrenskraft. 

Till prispolicy för fjärrvärme

Telefon fjärrvärme

Vardagar: 08.00 – 17.00

020-36 00 36

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Till frågor och svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Fjärrvärmeavtal och avtalsvillkor

Hjälp om fjärrvärmeavtal och avtalsvillkor

Steg 3. Avtal och avtalsvillkor

Samma pris för alla

Vår prispolicy för fjärrvärme bygger bland annat på likabehandling. Det säkertäller att vi har ett och samma pris för samtliga privatkunder inom ett fjärrvärmenät. Dessutom ska kunder som inte har möjlighet till alternativa uppvärmningsformer ha nytta av samma konkurrenssituation som andra kunder har. 

Se ditt avtal på Mina sidor

Telefon fjärrvärme

Vardagar: 08.00 – 17.00

020-36 00 36

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Till frågor och svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Flytta med fjärrvärme

Hjälp om att flytta med fjärrvärme

Steg 3. Flytta med fjärrvärme

Anmäl din flytt enkelt

Flyttar du till eller från ett hus med fjärrvärme från Vattenfall behöver du anmäla flytten till oss. Detta gör du enkelt genom att skicka in ett digitalt flyttformulär. Formuläret kan du fylla i och signera direkt från din enhet genom Bank-ID, SMS-kod eller digital underskrift.

Anmäl din flytt (öppnas i nytt fönster)

Bra att veta

Anmäl gärna din flytt i god tid, vi behöver din flyttanmälan minst 10 dagar innan flytt för att hinna registrera den. Du som flyttar ut står som betalningsansvarig fram tills att flytten har registrerats och mätaren blivit avläst.

Telefon fjärrvärme

Vardagar: 08.00 – 17.00

020-36 00 36

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Till frågor och svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Faktura och betalning

Hjälp om faktura och betalning för fjärrvärmefakturan

Steg 3. Faktura och betalning

Se din faktura

På Mina sidor hittar du alla dina fjärrvärmefakturor från Vattenfall. Logga enkelt in med Bank-ID och gå till "Mina fakturor". Här kan du ladda ner fakturor upp till fem år tillbaka i tiden. Under "Mina inställningar" kan du dessutom ändra fakturaadress samt byta till e-faktura och månadsfakturering. 

Till Mina sidor

Förstå din fjärrvärmefaktura

Är det någonting du undrar över på din fjärrvärmefaktura från oss? I vår fakturaförklaring går vi igenom de olika posterna på fakturan och vad det är du betalar för.

Till fakturaförklaring

Telefon fjärrvärme

Vardagar: 08.00 – 17.00

020-36 00 36

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Till frågor och svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

fjarrvarmeavbrott

Hjälp om avbrott och driftinformation i fjärrvärmenätet.

Steg 3. Avbrott och felsökning

Felsökning

Om du upplever problem med ditt hus värme eller varmvatten, trots att det inte är ett pågående avbrott, kan du själv felsöka problemet. Vi hjälper mig med de vanligaste felen som kan uppstå.

Starta felsökning

Telefon fjärrvärme

Anmäl fjärrvärmeavbrott
020-82 40 40
Alltid öppet

Övriga frågor
020-36 00 36
Vardagar: 08.00 – 17.00

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Till frågor och svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Tilläggstjänster för fjärrvärme

Hjälp om tilläggstjänster för fjärrvärme.

Steg 3. Tilläggstjänster

Spara och kontrollera värmen

Fjärrvärme är en enkel uppvärmingsform som i regel sköter sig själv. Vill du ha mer kontroll över husets värme erbjuder vi tjänsten Smart termostat. Den består av intelligent styrutrustning från vår samarbetspartner Ngenic och gör att du enkelt kan optimera uppvärmningen utifrån husets inomhustemperatur och på så sätt spara energi. Du kan också ta del av våra energispartips för att effektivsera uppvärmningen hemma. 

Läs mer om Smart termostat

Behöver du hjälp med din fjärrvärmecentral?

Vi erbjuder förmånliga serviceavtal och enstaka besiktningsbesök för våra fjärrvärmekunder. Då får du besök av en tekniker från Vattenfall som går igenom och servar din fjärrvärmecentral. Efter servicebesöket får du ett serviceprotokoll med vad som genomförts. Ett smidigt sätt att få reda på centralens skick och eventuella åtgärder som behöver göras för att den ska fungera så bra som möjligt.

Läs mer om serviceavtal

Telefon fjärrvärme

Vardagar: 08.00 – 17.00

020-36 00 36

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Till frågor och svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Kabel- och röranvisning

Här får du hjälp med att hitta var kablar och rör finns på din tomt.

Steg 3. Kabel- och röranvisning

Ta reda på var kablarna finns

Behöver du gräva på din tomt och undrar var kablarna och rören är nedgrävna nånstans? På ledningskollen.se kan du skapa ett personligt konto för att se var ledningarna finns, oftast får du svar inom ett par dagar. Ett smidigt sätt att unvika avgrävningar på tomten.

Till ledningskollen.se

Telefon fjärrvärme

Vardagar: 08.00 – 17.00

020-36 00 36

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Till frågor och svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Frågor om elnät och strömavbrott

Frågor om elnät och strömavbrott

Steg 3. Välj ämne inom Elnät & avbrottsinfo

Elnät och avbrottsinformation

Elnät och avbrottsinformation

3. Strömavbrott

Hur vet jag om det är strömavbrott?

Om du har Vattenfall Eldistribution som elnätsbolag hittar du information på deras webbplats.

Till Vattenfall Eldistribution

Hur vet jag vem som äger elnätet?

Om du inte vet vem som äger elnätet där du bor hittar du informationen på Mina sidor eller på baksidan av din faktura. Du kan även söka efter din elnätsleverantör på natomraden.se.

Till nätområden.se

Anslutning elnät

Anslutning hos den som äger elnätet där du bor

3. Anslutning

Jag har frågor om anslutning

Har du Vattenfall Eldistribution som elnätsleverantör kan du läsa mer på deras webbplats.

Till Vattenfall Eldistribution

Hur vet jag vem som äger elnätet?

Om du inte vet vem som äger elnätet där du bor hittar du informationen på Mina sidor eller på baksidan av din faktura. Du kan även söka efter din elnätsleverantör på natomraden.se.

Till nätområden.se

Elnät och mätare

Alla elnätsrelaterade frågor tar du med ditt elnätsföretag

3. Elnätspriser

Jag har frågor om elnätspriser

Om du har Vattenfall Eldistribution som elnätsbolag hittar du information på deras webbplats.

Till Vattenfall Eldistribution

Hur vet jag vem som äger elnätet?

Om du inte vet vem som äger elnätet där du bor hittar du informationen på Mina sidor eller på baksidan av din faktura. Du kan även söka efter din elnätsleverantör på natomraden.se.

Till nätområden.se

Frågor om flytt

Flytt eldistribution

3. Flytt

Hur vet jag vem som äger elnätet?

Om du inte vet vem som äger elnätet där du bor hittar du informationen på Mina sidor eller på baksidan av din faktura. Du kan även söka efter din elnätsleverantör på natomraden.se.

Till nätområden.se

Mätarbyte

Mätarbyte hos din elnätsägare

3. Mätarbyte

Jag har frågor om mätarbyte

Om du har Vattenfall Eldistribution som elnätsbolag hittar du information på deras webbplats.

Till Vattenfall Eldistribution

Hur vet jag vem som äger elnätet?

Om du inte vet vem som äger elnätet där du bor hittar du informationen på Mina sidor eller på baksidan av din faktura. Du kan även söka efter din elnätsleverantör på natomraden.se.

Till nätområden.se

Faktura från din elnätsägare

Information om elnätsfakturan

3. Faktura

Jag har frågor om min faktura

Om du har Vattenfall Eldistribution som elnätsbolag hittar du information på deras webbplats.

Till Vattenfall Eldistribution

Hur vet jag vem som äger elnätet?

Om du inte vet vem som äger elnätet där du bor hittar du informationen på Mina sidor eller på baksidan av din faktura. Du kan även söka efter din elnätsleverantör på natomraden.se.

Till nätområden.se

Övrigt

Övrigt

Steg 2. Välj ämne inom övrigt

Om du inte är nöjd

Hör av dig till om du inte är nöjd med din produkt eller bemötande från Vattenfall.

Steg 3. Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd

Vi vill hela tiden bli bättre. Och det blir vi genom att lyssna på dig som är kund. Har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar? Hör av dig till oss.

Om du inte är nöjd, ska du i första hand vända dig till vår kundservice. Ring 020-82 00 00 (vardagar 8-17).

Läs mer om dina rättigheter

Reklamation

Om du inte är nöjd med svaret från kundservice, kan du skicka in en reklamation till Vattenfall Kundservice. Reklamationen hanteras av vår reklamationsavdelning.

Gör en reklamation

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Appen

Appen

Steg 3. Appen Mitt Vattenfall

Kom igång med appen Mitt Vattenfall

Med appen Mitt Vattenfall får du överblick och kontroll på hemmets el i mobilen. Här kan du bland annat se dina fakturor, med detaljer och betalningsstatus, priser och villkor för ditt nuvarande elavtal, priset på elbörsen idag och imorgon — och se när det närmar sig förnyelse av ditt eget avtal.

Läs mer om appen Mitt Vattenfall

Kontakta oss

Är det ett mindre brådskande ärende kan du använda kontaktformuläret. Vi svarar så snart vi kan.

Till kontaktformuläret

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Värmepumpar

Har du köpt en värmepump från Vattenfall. Vi hjälper dig.

Steg 3. Värmepumpar

Frågor om värmepumpar

Vill du köpa en värmepump? Vi hänvisar dig till Vattefalls helägda dotterbolag Enwell där du kan läsa mer och beställa en värmepump som passar just dig.

Läs mer hos Enwell

Laddbox

kjh

3. Ladda elbilen hemma

Kan jag köpa laddbox från er?

Nej, vi erbjuder inte privatpersoner möjligheten att köpa laddbox men däremot kan bostadsrättsföreningar och samfälligheter köpa elbilsladdning från Vattenfall InCharge.

Läs mer om olika laddlösningar

Akuta frågor

Support och felavhjälpning finns tillgänglig dygnet runt.

020-52 62 00

Vanliga frågor och svar

HIttar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Ladda på laddstationer

Så funkar det att ladda på Vattenfall InCharge laddstationer.

3. Ladda elbilen på vägen

Hur gör jag för att ladda på era stationer?

På våra laddstationer kan du ladda på tre sätt:

  1. Med laddkort eller laddbricka.
  2. Via vår app, med betalkort.
  3. Genom att scanna QR-koden på laddstationen och betala med hjälp av betalkort.

För att starta laddningen måste du:

  • Koppla ihop laddaren och bilen med laddkabeln.
  • Håll ditt laddkort eller din laddbricka framför kortläsaren, alternativt scanna QR-koden eller söka efter laddarens ID i vår app.
  • Laddningen påbörjas.
  • Avsluta laddningen på samma sätt som du startade den.
Läs mer om att ladda på vägen

När behöver jag ett laddkort eller laddbricka?

Du som vill ladda i vårt publika nätverk och hos våra partners behöver laddkort eller laddbricka. När du använder laddkort eller laddbricka faktureras du månadsvis för det du laddar. Föredrar du direktbetalning med ditt betalkort kan du ladda ner och använda vår app. Du behöver inte registrera ett konto för att använda den.

Fler frågor om laddkort

Akuta frågor

Support och felavhjälpning finns tillgänglig dygnet runt.

020-52 62 00

Vanliga frågor och svar

HIttar du inte svaret på din fråga? 

Ta gärna en titt bland våra vanliga frågor och svar för att hitta det du söker.

Se alla frågor & svar

Hittar du inte vad du söker

Hittar du inte vad du söker

Steg 3. Hittar du inte vad du söker
Steg 1. Välj kategori Steg 2. Välj ämne Steg 3. Hitta svaret eller kontakta oss
Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja