Om du inte är nöjd
Vi vill hela tiden bli bättre. Och det blir vi genom att lyssna på dig som är kund. Har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar? Hör av dig till oss!
1. Kontakta kundservice
Om du inte är nöjd med oss ska du i första hand vända dig till vår kundservice. Ring 020-82 00 00 (vardagar 08.00-17.00).
2. Reklamation
Om du inte är nöjd med svaret från kundservice, kan du skicka in en reklamation till Vattenfall Kundservice. Reklamationen hanteras av vår reklamationsavdelning.
3. Kontakta Kundombudsmannen
När den ordinarie reklamationshanteringen är avslutad erbjuder vår Kundombudsman en fristående prövning av ditt ärende. Om du vill pröva ditt ärende kontakta du Kundombudsmannen på telefon: 08-739 70 31 eller kundombudsmannen@vattenfall.com. Du behöver kontakta Kundombudsmannen inom sex månader efter att ditt ärende har avslutats
Kundombudsmannen fångar upp problem och vidarebefordrar synpunkter till ansvariga personer inom Vattenfall. Du är alltid välkommen med synpunkter om Vattenfalls kundhantering.
4. Extern rådgivning och tvistlösning
Vill du ta ditt ärende vidare för att få opartisk rådgivning, eller få hjälp med att få ett ärende prövat, finns det ett flertal externa parter du kan vända dig till. Deras uppgift är att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.
Hit kan du vända dig för opartisk rådgivning
Kommunala konsumentvägledare finns i de flesta kommuner och rådgivningen är gratis. De kan ge dig råd vid klagomål eller om du har hamnat i tvist med ett företag. Kontakta din kommun för ytterligare information och kontaktuppgifter.
Hitta din kommunala konsumentvägledare
Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. De kan ge dig vägledning om hur du går vidare om du har en tvist med ditt elnäts- eller elhandelsföretag och vill få ditt ärende prövat.
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Hit kan du vända dig för att få ett ärende prövat
Energimarknadsinspektionen (EI) är tillsynsmyndigheten över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme som ska se till att de fungerar så bra som möjligt. De granskar exempelvis nätbolagens avgifter och leveranskvalitet i elnätet. Hit kan du vända dig till exempel om vill pröva om en anslutningsavgift är skälig.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som opartiskt prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut. Vattenfall åtar sig att följa ARN:s utslag.
Allmänna reklamationsnämnden
Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Domstolen är objektiv och opartisk.
Sveriges domstolar
Fjärrvärmenämnden är en självständig organisatorisk enhet vid Energimyndigheten vars ledamöter utses av regeringen. Fjärrvärmenämnden medlar vid förhandlingar mellan fjärrvärmeföretag och fjärrvärmekunder om priser och övriga villkor för fjärrvärme enligt fjärrvärmelagen (2008:263). Hit kan du vända dig om du vill ansöka om medling.
Fjärrvärmenämnden