Har du problem med din solcellsanläggning? Du kan enkelt åtgärda flera vanliga fel genom att följa våra checklistor.
När dina solceller installerats meddelar vi ditt nätbolag att din anläggning är färdig. Innan du kan slå på din anläggning behöver du invänta klartecken från dem. Ofta behöver nätbolaget byta din elmätare först, annars kan din elproduktion registreras som elförbrukning.
Har du frågor angående när du kan starta din anläggning så vänder du dig till ditt elnätsbolag.
Om Vattenfall Eldistribution äger elnätet där du bor hittar du mer information och svar på vanliga frågor på deras hemsida.
Kontrollera om DC-brytaren under växelriktaren är påslagen. Om inte, slå på anläggningen genom att vrida på den.
Är växelriktarens display mörk/svart så börjar du med att kontrollera samtliga säkringar i ditt säkringsskåp, inklusive huvudsäkringen. Kontrollera även dina jordfelsbrytare och åtgärda eventuella problem med dessa.
Därefter testar du att starta om din anläggning. Det kan behövas, exempelvis efter ett strömavbrott.
Är displayen fortsatt svart så kontaktar du oss så hjälper vi dig vidare.
Har du en växelriktare från Sungrow hittar du information om vad felkoderna betyder i användarhandboken:
Har du en växelriktare från Solaredge så hittar du förklaringar till vad lamporna och omkopplaren indikerar i vår snabbguide:
Solaredge – status och prestandaindikationer
Om problemet kvarstår är du välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig vidare.
Din växelriktares LED-lampor indikerar systeminformation, exempelvis fel och prestanda.
Läs mer om vad de olika lamporna signalerar här:
Användarhandbok för växelriktare från Sungrow
Växelriktare från Solaredge – status och prestandaindikationer
Om dina paneler täcks av ett tjockt lager snö upphör produktionen mer eller mindre helt. Behöver panelerna skottas så rekommenderar vi att du anlitar behörig personal som använder sig av säkerhetsutrustning – solcellernas glasyta är ömtålig och hal och det är lätt att skada panelerna eller falla ner från taket.
Vädret kan påverka elproduktionen. Vid molningt eller dåligt väder kan elproduktionen bli mindre eller ojämn. I normalfall producerar en solcellsanläggning kring 75–80% av den installerade effekten. Produktionen varierar i snitt med 10% per år på grund av olika väderförhållandet.
Se över hur anläggningen har producerat de senaste månaderna eller det senaste året. Kan du se liknande skillnader i produktionen historiskt? Verkar skillnaden bero på vädret?
Om dina paneler delvis är täckta av snö så kan elproduktionen minska och vid helt snötäckta paneler producerar de närapå ingen el alls. Ta hjälp med att snöröja panelerna vid behov.
Smuts, skugga eller löv kan ibland störa produktionen. Rengör panelerna med rengöringsmedel och verktyg anpassade för att tvätta solpaneler eller avlägsna skuggande föremål.
Kontakta oss om du misstänker eller vet om att en eller flera paneler har skadats så hjälper vi dig vidare.
Börja med att kontrollera wifi-täckningen där växelriktaren är installerad. Du behöver ha en stabil nedladdningshastighet på minst 1 Mbit/s. Åtgärda eventuella problem med ditt wifi och koppla därefter upp växelriktaren igen. Det gör du enkelt i din app.
Är din växelriktare ansluten via kabel så kontrollerar du att sladden sitter i och att den inte skadats.
Då måste växelriktaren kopplas mot internet igen. Följ guiden till din växelriktare nedan:
Koppla växelriktare från Sungrow till wifi
Koppla växelriktare från Solaredge (före 2018) till wifi
Kontakta oss om prolemen kvarstår så hjälper vi dig vidare.
Blixtnedslag omfattas inte av din produktgaranti, så du behöver göra en skadeanmälan hos ditt försäkringsbolag.
Du behöver också göra en felanmälan till oss, så hjälper vi dig vidare.
Till kontaktformuläret
Kontakta oss, så hjälper vi dig att boka en behörig installatör som kan åtgärda felet eller byta ut din kabel.
1. Kontakta ditt försäkringsbolag och gör en skadeanmälan. Är ditt ärende ett försäkringsärende så kommer ditt försäkringsbolag därefter att skicka en reparatörsrapport till dig.
2. Skicka in reparatörsrapporten till oss, antingen via e-post eller vanlig post.
E-post:
solceller@vattenfall.com
Adress:
Vattenfall Kundservice
Att: Solceller
Box 13880 30
Näsåker
3. När vi har fått din reparatörsrapport anmäler vi ditt ärende till våra reparatörer. De kontaktar dig för att boka en tid för att inspektera skadan.
4. Efter inspektionen gör vi en beräkning på vad det skulle kosta att laga din solcellsanläggning och skickar denna till dig.
5. Du skickar kostnadsberäkningen till ditt försäkringsbolag. När de har godkänt reparationskostnaden hör du av dig till oss.
6. Vi kontaktar våra reparatörer och de bokar in en tid med dig för att utföra reparationen.
7. När arbetet är klart skickar vi fakturan till dig. Du betalar den och kontaktar därefter ditt försäkringsbolag gällande din ersättning.
Vid egendomsskador i samband med leverans ska du vända dig till transportföretaget. Vi kan hjälpa dig med kontaktuppgifter om du inte har fått dem i samband med skadan.
Exempel på egendomsskador skulle kunna vara förstörd gräsmatta, en påkörd brevlåda eller liknande.
Vi på Vattenfall kan inte företräda dig som kund i försäkringsärenden.
Till kontaktformuläret
Service, support och sälja solel (mikroproduktion)
Mån-tors 8.00-17.00
Fredagar 9.00-17.00
Telefon: 020-824009
Mejl: solceller@vattenfall.com
Behöver du hjälp med solceller och/eller batterier som du köpt av oss? Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt.