Så får du tillgång till din timförbrukning
Vill du få bättre koll på din elförbrukning? Som elkonsument har du rätt att få ut din detaljerade förbrukningsdata från ditt elnätsbolag. Följ vår guide för att få tillgång till din förbrukning per timme.
Den elförbrukning som du kan följa idag på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall får vi av ditt elnätsbolag. Har du ett elavtal med timpris kan du redan se din förbrukning timme för timme. Då kan du sluta läsa här. Har du ett elavtal med fast pris eller rörligt pris med månadsmätning kan du följa din förbrukning månadsvis.
Så kan du se din timförbrukning
Genom att ge oss ditt medgivande kan även du som har elavtal med fast eller rörligt månadspris få tillgång till mer detaljerad förbrukningsdata från ditt elnätsbolag, till exempel din timförbrukning.
Det gör du genom att ge oss en fullmakt som du signerar med BankID på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall. Det är den som står på både elnäts- och elhandelsavtalet som behöver signera fullmakten. Om du har flera bostäder behöver du signera en fullmakt för varje bostad du har ett avtal på. Läs villkoren för tjänsten här.
Gör så här:
- Starta processen
Logga in på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall. Där startar du att fylla i din fullmakt genom att klicka på knappen som finns högst upp under Min förbrukning (på Mina sidor) eller i översikt (i appen Mitt Vattenfall). Vi sammanställer då dina uppgifter i ett dokument. - Granska dina uppgifter
Öppna dokumentet och granska din information. - Signera dokumentet
Godkänn dokumentet via BankID. - Din begäran hanteras
Ditt elnätsbolag hanterar din begäran. Observera att det kan ta upp till tre månader innan du kan se din timförbrukning. - Bli ännu mer elsmart
När din begäran blivit godkänd kan du se och jämföra din timförbrukning på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall.
Vad innebär detta för mig som kund?
Den här tjänsten ger dig som är fast pris- eller rörligt pris-kund på Vattenfalls och Ellevios elnät möjlighet att få tillgång till mer förbrukningsdata. Genom denna tjänst kommer du kunna se dina mätvärden på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall mer detaljerat, exempelvis per timme. Ditt avtal påverkas inte och tjänsten är kostnadsfri.
Vad är en fullmakt och varför ska jag fylla i den?
En fullmakt ger en särskilt utsedd person eller ett företag rätt att utföra handlingar på uppdrag av någon annan. Den här fullmakten är ditt medgivande att vi som elhandelsbolag kan hämta ut detaljerad förbrukningsdata från ditt elnätsbolag.
Vi erbjuder denna tjänst för att du som är intresserad av att följa din förbrukning ska kunna se och styra din elanvändning mer detaljerat än månadsvis, exempelvis per timme. Det kan hjälpa dig att spåra möjliga energitjuvar och förstå din faktura bättre. Läs villkoren för tjänsten för att få veta mer.
Vem kan signera fullmakten?
Det är den som står på både elnäts- och elhandelsavtalet som kan signera fullmakten och därmed få tillgång till sin timförbrukning.
I dagsläget är det du som har elavtal på fast pris eller rörligt pris med månadsmätning hos oss samt Vattenfalls eller Ellevios elnät som kan fylla i fullmakten. Vi jobbar på att utveckla tjänsten även för kunder på andra nätbolag.
Behöver jag någon speciell utrustning för att få tillgång till min förbrukning per timme?
Nej, när du ger oss ditt medgivande sköter vi allt. För att få tillgång till din detaljerade förbrukningsdata krävs dock att du har en elmätare som mäter din förbrukning per kvart. När du ger oss ditt medgivande skickar vi frågan till ditt elnätsbolag som kontrollerar att ditt elnät har en sådan mätning. Har du inte rätt typ av mätare så beställer och gör elnätsbolaget ett sådant mätarbyte. Bytet är kostnadsfritt och genomförs oftast inom en månad, men kan i undantagsfall ta upp till tre månader. Eventuellt kontaktar de dig för att komma åt mätaren.
Hur lång tid tar det innan jag kan se min timförbrukning?
Enligt lag har elnätsbolaget tre månader på sig att ställa om och börja skicka förbrukningsdatan per timme efter att de fått fullmakten. Ibland kan det gå snabbare än så, men för närvarande är det en hög efterfrågan vilket kan förlänga väntetiden något.
Kostar det något att få tillgång till min timförbrukning?
Nej, tjänsten är kostnadsfri och påverkar inte ditt avtal på något sätt. Att använda den här tjänsten kan hjälpa dig att hålla koll på din förbrukning, spåra möjliga energitjuvar och förstå din faktura bättre.
Jag har ångrat mig, hur gör jag då?
Du kan återkalla din fullmakt genom att kontakta oss på telefon 020-82 00 00 eller via epost kundservice@vattenfall.com. Vi meddelar då ditt elnätsbolag att fullmakten är återkallad.
Elnätsbolagen väljer sedan själva om de fortsätter skicka detaljerad förbrukningsdata eller återgå till månadsvärden. Om du vill att ditt elnätsbolag bara ska skicka din förbrukningsdata månadsvis behöver du utöver att återkalla fullmakten även kontakta ditt elnätsbolag, som hjälper dig att byta mätmetod på din elmätare.