Nu byter vi ut ditt fjärrvärmemodem
Fjärrvärme är en central del av omställningen till ett hållbart energilandskap och cirkulärt samhälle. För att vi ska kunna utveckla framtidens energieffektiva tjänster och ge dig snabb och enkel tillgång till din förbrukningsdata behöver vi byta ut alla vår kunders fjärrvärmemodem och vissa äldre mätare.
Färdigt i slutet av 2023
Arbetet påbörjades i september 2022 och alla fjärrvärmemodem ska vara utbytta vid 2023 års slut.
Bra att veta inför besöket:
- Vid besöket behöver teknikern plats att arbeta vid fjärrvärmeanläggningen. Plocka undan framför och runtomkring anläggningen så går jobbet snabbt och enkelt att utföra.
- Bytet utförs av en av våra två olika entreprenörer, Jernbro och OneCo på vårt uppdrag. Teknikern ska alltid kunna legitimera sig vid besök. Skulle du ändå känna dig osäker kan du kontakta Vattenfalls kundservice, som kan hjälpa dig att bekräfta teknikerns identitet och uppdrag.
- Bor du i en villa måste en vuxen person vara hemma och ta emot teknikern.
- Bor du i ett flerbostadshus behöver du inte vara hemma under besöket eftersom teknikern kommer åt fjärrvärmecentralen ändå.
- Den nya tekniken innebär ingen omedelbar skillnad för dig som kund.
- Besöket är kostnadsfritt
Vanliga frågor och svar
Du kommer att få ett brev med datum och tid cirka en vecka innan bytet.
Bor du i villa eller radhus sitter fjärrvärmemätaren oftast inne i bostaden eller på annan, för oss, oåtkomlig plats. Då måste du, eller en annan person över 18 år som vet var fjärrvärmemätaren sitter, vara hemma vid bytet. Vi går inte in i en bostad där ett barn är ensamt hemma.
Bor du i ett flerbostadshus så sitter mätaren oftast åtkomlig för oss och du behöver inte närvara när vi byter modemet och i vissa fall även mätaren.
Arbetet med att byta ut fjärrvärmemodemet och i vissa fall även mätaren, tar cirka 30 minuter.
Plocka undan framför och runt omkring fjärrvärmeanläggningen så går jobbet snabbt och enkelt att utföra.
Bytet utförs av en av våra två olika entreprenörer, Jernbro och OneCo på vårt uppdrag. Samtliga montörer ska alltid legitimera sig vid besök. Skulle du ändå känna dig osäker kan du kontakta Vattenfalls kundservice, telefon 020-36 00 36.
Bytet är kostnadsfritt.