Frågor och svar om fjärrvärmepriset

Här kan du läsa svaren på de vanliga frågor vi får om fjärrvärmepriset och prissättningen på fjärrvärme. 

Vi befinner oss i en period med stora förändringar och osäkerhet på både energi- och bränslemarknaderna. Högt ränteläge, stigande bränslepriser, särskilt för biobränslen och återvunnet trä, har ökat våra produktionskostnader med över 50 procent de senaste åren. Vi behöver agera för att kunna betala våra bränsleleverantörer. Utöver det har kriget i Ukraina förvärrat situationen genom att driva upp priserna på andra energikällor. Allt detta har lett till betydligt högre kostnader för att producera fjärrvärme.

Samtidigt präglas elmarknaden av stor osäkerhet, där sjunkande elpriser vägs upp av högre elnätskostnader. Detta har även drivit upp kostnaderna för alternativa uppvärmningsformer. För att säkra bränsletillgången framåt behöver vi nyttja det konkurrensutrymme som finns gentemot dessa, vilket vi har valt att sprida ut över en treårsperiod med början förra året. Trots dessa prisjusteringar är vårt mål att fjärrvärmen ska forsätta vara ett långsiktigt prisvärt alternativ.

Vi prioriterar att hålla oss till Prisdialogens direktiv att genomföra Prisdialogerna före den 15 september och vi är enligt våra allmänna avtalsvillkor bundna till att prisjustera en gång per år.

Vår prognos är att prisjusteringen 2026 kommer att vara högre än vad fjärrvärmens prisökningar legat historiskt. Prognoserna för kommande års prisjusteringar är dock osäkra. Beroende på hur inflationen, el-, bränsle- och räntemarknaden samt vårt konkurrensutrymme utvecklas kan prognosen komma att ändras.

Prisjusteringen för 2025 innebär för ett Nils Holgersson-hus* en ökad kostnad på ca 20 tusen kronor per år (inklusive moms) och för en genomsnittsvilla mellan 900 till 1700 kronor per år (inklusive moms), det vill säga cirka 90 kronor per månad.

*Nils Holgersson-huset är ett typhus framtaget för att enkelt möjliggöra för en prisjämförelse av el-, värme-, VA- och avfallskostnader runtom i landet. Huset är ett litet flerfamiljshus, på en area om totalt 1000 kvm fördelat på 15 lägenheter.

Vi har en värdebaserad prissättningsmodell och utvärderar konkurrenskraften mot alternativet löpande inför varje års prislista men fokuserar även på att priset skall vara långsiktigt hållbart och har nu begränsat genomslaget av de kraftiga rörelserna som sker på elmarknaden. Vår tro är att den höjning vi gör är hållbar, och på en nivå som håller oss fortsatt konkurrenskraftiga även om elpriset sjunkit men fortsatt är ostabilt. Förändras situationen och därmed fjärrvärmens konkurrenskraft så är det möjligt att vi får se över prisnivån igen.

Vi har haft, och har framåt, extremt högt fokus på konstnadskontroll internt. Vi ser över alla områden där vi kan spara pengar. Men den stora potten handlar om bränslekostnader, och där är vi en aktör av många som behöver hantera det rådande höga priset på bränsle.

Ett konkret exempel är att vi arbetar nära våra leverantörer för att gemensamt effektivisera försörjningskedjan. Långsiktiga samarbeten eftersträvas för att nå bästa priser och villkor. Sedan undersöker vi bland annat möjligheten att köpa in bränsle från andra geografiska regioner, vilka bränslekvaliteter det skulle kunna gå att växla mellan och att etablera bränsleterminaler för att kunna ha större lager. Parallellt ser vi över vilka investeringar som kan göras för att skapa flexibilitet. Men de här insatserna kommer att ge effekt först efter en längre tid, inte i närtid.

Vattenfalls prismodell består av tre komponenter; energi, effekt och flöde. Alla kunder har olika förutsättningar vilket gör att en prisjustering på respektive priskomponent påverkar alla kunder olika. Det skulle vara för omfattande att publicera prisjusteringar för alla komponenter och kunder.

Vattenfall Värme lyder under Fjärrvärmelagen (SFS 2008:263) som ställer vissa krav på oss som leverantör. Bland annat är vi skyldiga att upplysa våra kunder om att de har rätt att förhandla och säga upp sitt avtal om vi ändrar villkoren i vårt avtal. Enligt fjärrvärmelagen har du rätt att begära förhandling senast tre veckor från dagen då du blev underrättad om nytt pris. Alla förhandlingar sker med utgångspunkt från Vattenfalls prispolicy om likabehandling, det vill säga samma pris gäller med samma regelverk för alla kunder inom en kundkategori och nät. Vi kan alltså inte ge en kund ett pris medan andra kunder med samma förutsättningar får ett annat pris. Vi har två kundkategorier: företagskunder och privatkunder. Vattenfall särbehandlar inte vissa kunder.

Nej, vår leverans kommer inte att påverkas. Leveranssäkerheten är en av de saker som vi är mest stolta över när det gäller vår produkt. Tryggheten och stabiliteten i en hållbar och behaglig uppvärmning året om, som dessutom är näst intill underhållsfri.

Om effektpris Spetsig

För att avgöra vilket effektpris man som kund hamnar på, räknas ett nyckeltal för energi-effektförhållande ut för varje kund. Förhållandet räknas för ett brutet år, 1 maj till 31 april, där energi i form av årsförbrukning MWh delas med kW för maximal timmedeleffekt. Ett lågt energi-effektförhållande indikerar alltså hög effektförbrukning i förhållande till den totala energiförbrukningen. Den maximala timmedeleffekten räknas som medelvärdet av de tre högsta uppmätta timmedeleffekterna.

Kunder med ett energi-effektförhållande under 1,2 kommer att debiteras enligt effektpris Spetsig och kunder med ett energi-effektförhållande över 1,2 kommer att debiteras enligt effektpris Standard för respektive ort. Företagskunder kan komma åt sin årsförbrukning och timdata via kundportalen Heat Business Portal. Vilket effektpris som är aktuellt för respektive kund och deras fastigheter kommer att kommuniceras i samband med prisbrevet, då även rekommenderad effekt och eventuell volymrabatt specificeras.

Priset på effektpris Spetsig kommer vara cirka 30 procent högre än effektpris Standard under 2025 beroende på ort. Åren efter 2025 prognosticerar vi att priset på effektpris Spetsig och effektpris Standard kommer höjas med samma nivå.

Genom att ha en jämn förbrukning över året som undviker kraftiga toppar i effektanvändning kan man som kund påverka för att få effektpris Standard under kommande år. För fastighetskunder kan exempel på detta vara att undvika att vädra ut all värme för att sedan dra på uppvärmning på max. För vissa kunder kan detta vara svårare om man av naturen har en spetsig och effektintensiv användning av fjärrvärme, exempelvis om man är en biltvätt som använder mycket stora volymer varmvatten från en minut till en annan.

Under det första året för effektpris Spetsig, kommer Vattenfall att göra undantag för kunder som anpassar sin förbrukning och därmed sänker sina effekttoppar i förhållande till sin totala energiförbrukning. I maj 2024 kommer vi att göra en uppföljning för att bedöma utfallet. Om man förändrat sitt uttagsmönster så återgår man till effektpris Standard till 2025, men även för 2024, och den högre kostnad som man debiterats för 2024 återbetalas.

Prissättningen av effektpris Spetsig utgår ifrån samma kriterier som övriga prissättningen och beräknas genom en jämförelse av livscykelkostnader för alternativet, där en lösning med 100% fjärrvärme ska hamna i paritet med alternativets livscykelkostnader, men där även de värden som uppstår vid spetsigt effektanvändande (såsom exempelvis spets och redundans) tas i beaktning i prissättningen.

Vad är effektpris Spetsig?

Varför införs effektpris Spetsig och vad innebär det för dig som fjärrvärmekund? I videon förklarar vår prisexpert vad som påverkar vilket effektpris ni har och vad du som kund kan påverka.